Det er analysefirmaet Ovum som har sett nærmere på inntektsgrunnlaget for mobilspill av alle slag.
Tidligere anslag har presentert markedsverdier som for eksempel 110 milliarder kroner, som var konklusjonen i en rapport fra Datamonitor i år 2000. Ovum mener anslagene har vært oppe i 160 milliarder kroner årlig, eller like mye som filmindustrien i Hollywood genererer.
Les også:
Nå skal du få bedre spill på mobilen
Nintendos GameCube selger godt
Bli viking-politiker med FunCom
Betalt anarki selger godt, har mindre trøbbel
Comanche 4 klar i 2001
Nå kommer mobil-videospillene
Nintendos GameCube selger godt
Bli viking-politiker med FunCom
Betalt anarki selger godt, har mindre trøbbel
Comanche 4 klar i 2001
Nå kommer mobil-videospillene
Med analytikernes sikre klarsynthet slår de fast at brukerne kun vil være vilige til å betale for spill som har en verdi for dem. Dagens mobilspillmarked genererer i overkant av 700 millioner kroner, og mesteparten av det kommer fra Asia. Selskapet forventer at europeiske mobilbrukere vil generere noe tilsvarende i år 2006, skriver New Media Age.
En av de viktigste kriteriene for suksess er fritid, tror Ovum. For det er fjortisene som spiller, mens de pengesterke menneskene over 25 år har for lite fritid til at det tar helt av.
Spådommen fra analytikerne er nå at mellom 68 og 85 prosent av alle mobilbrukere vil holde seg langt unna mobilspill.