BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ny analyse: Mobilspill ikke verdt så mye likevel

En ny rapport heller kaldt vann i blodet på de som ser for seg mobilspill som den neste melkekua. En ny analyse anslår inntektene i 2006 til bare i overkant av en tredjedel av tidligere analyser.

26. okt. 2001 - 09:51

Det er analysefirmaet Ovum som har sett nærmere på inntektsgrunnlaget for mobilspill av alle slag.

Tidligere anslag har presentert markedsverdier som for eksempel 110 milliarder kroner, som var konklusjonen i en rapport fra Datamonitor i år 2000. Ovum mener anslagene har vært oppe i 160 milliarder kroner årlig, eller like mye som filmindustrien i Hollywood genererer.


Med analytikernes sikre klarsynthet slår de fast at brukerne kun vil være vilige til å betale for spill som har en verdi for dem. Dagens mobilspillmarked genererer i overkant av 700 millioner kroner, og mesteparten av det kommer fra Asia. Selskapet forventer at europeiske mobilbrukere vil generere noe tilsvarende i år 2006, skriver New Media Age.


En av de viktigste kriteriene for suksess er fritid, tror Ovum. For det er fjortisene som spiller, mens de pengesterke menneskene over 25 år har for lite fritid til at det tar helt av.

Spådommen fra analytikerne er nå at mellom 68 og 85 prosent av alle mobilbrukere vil holde seg langt unna mobilspill.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.