Ny Facebook-avsløring: Netflix og Spotify kunne se, skrive og slette Facebook-brukeres private meldinger

Facebook lot over 150 selskaper være unntak fra de vanlige personvern-reglene, siden de hadde stemplet virksomhetene som partnere i en eller annen forstand.

Utenfor Facebooks hovedkvarter i Menlo Park i California, USA. (Illustrasjonsfoto)
Utenfor Facebooks hovedkvarter i Menlo Park i California, USA. (Illustrasjonsfoto) (Foto: Ben Margot/NTB Scanpix)

Facebook lot over 150 selskaper være unntak fra de vanlige personvern-reglene, siden de hadde stemplet virksomhetene som partnere i en eller annen forstand.

  • Personvern

Spotify, Netflix og Canadas nasjonalbank hadde tilgang til å lese, skrive og slette Facebook-brukeres private meldinger. Amazon hadde tilgang til å få Facebook-brukeres navn og kontaktinformasjon gjennom deres Facebook-venner. Microsofts søkemotor Bing kunne se navn på Facebook-brukeres venner uten deres tillatelse.

Dette er kun noe av det som har kommet frem i en ny Facebook-avsløring som The New York Times står bak. De har fått tak i hundrevis av Facebook-dokumenter som viser at det sosiale mediet anså over 150 virksomheter for å være forretningspartnere, og derfor fritok dem fra Facebooks vanlige personvernregler. Det skriver Buzzfeed News.

Når en bruker logget inn på Netflix eller Spotify og koblet sin Facebook-profil til deres konto, fikk virksomhetene tilgang til personens private meldinger. En talsperson fra Facebook forteller til Buzzfeed News at andre virksomheter nok også hadde samme adgang, men understreker at det på det nåværende tidspunkt ikke er bevist at noen har misbrukt data.

"Facebooks partnere får ikke lov til å ignorere folks privatinnstillinger, og det er feil å antyde at de gjør dette", uttaler talspersonen til Buzzfeed News og tilføyer:

"Vi vet at vi har en jobb foran oss med å gjenvinne folks tillit. Å beskytte folks data krever sterkere team, bedre teknologi og klarere regler, og det er det vi har hatt fokus på i det meste av 2018. Partnerskap er et fokusområde, og som vi har sagt, er vi i gang med å trappe ned de integrasjons-partnerskapene som har blitt inngått for å hjelpe folk med å få adgang til Facebook".

Facebook beskriver selv her hvordan partnerskapene fungerte, og hvorfor de overhodet eksisterte. 

Artikkelen er levert av Version2.dk

Oppdatert: Facebook og Netflix har gitt digi.no følgende tilsvar, via sitt norske PR-byrå Schläger: 

Fra Facebook: "Brukere har vært nødt til å eksplisitt logge inn på Facebook først for å bruke en av partnernes meldingsfunksjoner. Ta for eksempel Spotify. Etter å ha logget inn på din Facebook-konto i Spotify sin desktop-app, kunne du sende og motta meldinger uten å forlate applikasjonen. Facebook sin API ga partnere tilgang til brukeres meldinger for å kunne ta i bruk denne funksjonen.

Opplever at ‘tilgang’ her feilaktig impliserer at man prosesserer data i en samtale for analyse og brukerforslag, når det egentlig handler om muligheten for å sende og motta meldinger gjennom en tredjepartsapplikasjon (som f.eks. Spotify)."

Fra Netflix: "Over the years we have tried various ways to make Netflix more social. One example of this was a feature we launched in 2014 that enabled members to recommend TV shows and movies to their Facebook friends via Messenger or Netflix. It was never that popular so we shut the feature down in 2015. At no time did we access people’s private messages on Facebook or ask for the ability to do so." (Offisiell uttalelse fra talsperson hos Netflix)

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)
Til toppen