OSLO KOMMUNE

Ny IT-plattform skal følge Oslo-innbyggerne fra vugge til grav

I forslaget setter byrådet av 1,57 milliarder kroner til digitalisering. Summen gjelder for inneværende periode, altså fra 2017-2020.
I forslaget setter byrådet av 1,57 milliarder kroner til digitalisering. Summen gjelder for inneværende periode, altså fra 2017-2020. Bilde: Marius Jørgenrud
29. sep. 2016 - 06:00

OSLO RÅDHUS (digi.no): Det rødgrønne byrådet har sagt at alle innbyggerrettede tjenester i Oslo kommune som kan digitaliseres, skal digitaliseres.

Poenget gjentas i forslaget til neste års budsjett, som ble presentert på onsdag. Det er det første budsjettet Ap, SV og MDG har laget selv etter at de vant makten i hovedstaden, og i fjor satte strek for 18 års borgerlig styre.

Skal bygge ny IT-plattform som følger deg gjennom hele livsløpet

Nå er ikke IKT et område med de største partipolitiske skillelinjer, men den ferske finansbyråden Robert Steen (Ap) signaliserer likevel et skifte.

– Hvis du lover å ikke forlange at vi skal lansere i morgen, så kan jeg røpe at vi skal lage en tjenesteplattform som følger innbyggerne fra fødsel til død. For å få til dette må vi ha mer samordning i offentlig sektor knyttet til digitalisering. Vi skal bygge en plattform der vi i større grad har kontroll på datalaget, sier Steen til digi.no.

Først i voksen alder bestemte Robert Steen seg for å bli politiker. Tidligere har han vært sentral i oppbygging av Finn.no og var direktør i mediegiganten Schibsted gjennom en årrekke. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
Først i voksen alder bestemte Robert Steen seg for å bli politiker. Tidligere har han vært sentral i oppbygging av Finn.no og var direktør i mediegiganten Schibsted gjennom en årrekke. Bilde: Marius Jørgenrud

I fjor forlot han direktørstillingen sin i Schibsted for å bli politiker på heltid. Steen var sentral i etableringen av Finn.no rundt årtusenskiftet.

Han som har årelang erfaring med å bygge nettjenester har nå 11 måneders erfaring med å passe Oslos pengesekk, samt ansvar for digitaliseringspolitikken.

Steen nevner en historie med en pasient som skal ha fått helseopplysninger sendt på en CD-plate med drosje, helt nylig. Det er ikke mange år siden disketten gjorde samme nytte, humrer vi.

– Vi er gått fra 1980-tallsteknologi til 90-tallet. Vi har ikke kommet noen vei innen velferdsteknologi, sukker finansbyråden.

Går det som Steen ønsker skal Oslo satse mer på å utvikle datagrunnlag og API-er, så kan andre aktører i større grad lage overbygg og tjenestene rundt.

Det er dette han sikter til med tjenesteplattformen, men det vil til å ta tid å komme dit. Verken strategien eller konkrete tidsestimater er spikret.

– Vi sitter i et prosjekt hvor vi meisler ut konkretiseringen nå, sier han.

Politikeren som aldri skulle bli politiker innser etter hvert at han har «begynt å snakke som en politiker». Den ferske finansbyråden er eldstesønn av Ap-kjempen Reiulf Steen, og meldte seg inn i partiet først etter farens død.

Les om trendskifte: Windows får hard kamp i norske skoler

Skal tvinge ned konsulentbruken

Robert Steen (til v. på podiet) holdt onsdag sin første finanstale i Oslo rådhus. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
Robert Steen (til v. på podiet) holdt onsdag sin første finanstale i Oslo rådhus. Bilde: Marius Jørgenrud

Det er satt av 395 millioner kroner til diverse digitaliseringsprosjekter det kommende året. Eller samlet 1,57 milliarder kroner i perioden 2017-2020.

Til sammenligning skal hovedstadens idrettsanlegg rustes opp for det tidobbelte. Det totale Oslo-budsjettet for 2017 er på 67,4 milliarder kroner, hvorav 54 milliarder til driftsbudsjettet og resten til investeringer.

Etter en finanstale preget av satsing på miljø, kollektivtrafikk, velferd og kraftig befolkningsvekst, nevnte Steen i går at Oslo kommune skal redusere bruken av innleide konsulenter.

– Digital teknologi kommer ikke til å gå over. Det blir vår oppgave som arbeidsgiver (for 53.000 offentlig ansatte, journ.anm.) å utvikle egen organisasjon og kompetanse. I dag bruker vi cirka 1,5 milliarder kroner årlig på konsulenter. Deler av det er innkjøp av kompetanse vi må og skal utvikle selv.

Steen planlegger å bruke budsjettverktøyet til denne omleggingen. Neste år må Oslo kommune bruke 30 millioner kroner mindre på konsulenter. Det blir ytterligere reduksjon i konsulentbruken de påfølgende årene. Utgiftene til dette skal ned henholdsvis 45 millioner kroner i 2018, ned ytterligere 58 millioner i 2019 og ned nye 70 millioner kroner i 2020.

Så du denne? Telia bygger sensornett av Oslos bysykler

Flere digitale hoder

Oslo kommune skal få¨en ny tjenesteplattform, flere API-er og konsulentbruken må ned, ifølge finansbyråden. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
Oslo kommune skal få¨en ny tjenesteplattform, flere API-er og konsulentbruken må ned, ifølge finansbyråden. Bilde: Marius Jørgenrud

Nå inkluderer disse kuttene mer enn bare IT, men IT-konsulentbruken skal også ned.

– Betyr dette at Oslo kommune nå skal satse mer på å bygge opp egne IT-miljøer?

– Eget miljø er et sterkt uttrykk, men vi skal definitivt tiltrekke oss flere.

Steen snakker først forbi oss da han tar opp digital brukerkompetanse, der er målet at kommunen over tid bør bestå av 80 prosent «digitale mennesker», som er begrepet han benytter. Steens postulat er at tilstanden i dag er på under 5 prosent, mens han mener forrige arbeidsgiver Schibsted har en stab der 70 prosent er «digitale» hoder.

– Jeg tror man skal ha en del nye utviklere også, men først og fremst skal vi utvikle forståelse for modulær utvikling, fail fast, launch & learn, og så videre. Det handler om en reise med digitale hoder, og de må ikke nødvendigvis være eksperter på koding, sier finansbyråden, som altså også har digitaliseringsansvaret i byen.

Lager felles friprog-system: Oslo jobber sammen med Difi

IT-tjenester uten skjema

Underveis i praten med digi.no trekker Robert Steen fram at teknologien Oslo kommune trenger eksisterer allerede. Det er evnen og handlingskraft det handler om, mener han.

– Den digitale utfordringen er ikke primært en teknologiutfordring. Teknologien er der allerede. Det handler om en menneskelig utfordring.

Og drømmen hans for hva slags digitale innbyggertjenester byen bør ha, deles nok av flere som tidligere har kritisert Oslo kommune for treg utvikling.

I stedet for å fylle ut skjemaer, som i nettverden kan betraktes som å sette strøm på det gamle papirveldet, ønsker han seg automatikk og smarte løsninger.

Kommunen vet allerede hvor du bor, og at du har fått barn. Da skal det være unødvendig å måtte søke om eksempelvis barnehageplass, når den tiden kommer. Det bør skje helt automatisk ved at tjenesten «oppsøker deg», kanskje med 2-3 valg til alternative ledige plasser.

Spørsmålet er når kommunen kan begynne å levere slike løsninger. Det kunne ikke finansbyråden svare på nå.

Viktig brikke: Dette setter fart på digitaliseringen av Oslo

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.