På sin pressekonferanse i forkant av CES-messen kunngjorde Nvidia sin nyeste mobilbrikke, som skal være minst dobbelt så rask som fjorårets K1-prosessor - som finnes i en lang rekke produkter, både nettbrett, Chromebooks og andre enheter.
Den nye brikken heter X1, og bygger ikke lenger på Kepler-teknologien. Nå er det Maxwell-GPUen som gjelder, med 256 kjerner. CPU-delen av X1 er egenutviklet, og er en kombinasjon av 64 bits ARM Cortex A57 og A53-kjerner. A57-kjernene brukes til mer krevende oppgaver, mens A53 skal benyttes til oppgaver som krever litt mindre kraft.
X1 støtter både DirectX 11.2 og DirectX 12 (når det kommer), pluss OpenGL 4.5. Brikken bruker 20 nm teknologi.
Ifølge tidlige tester publisert av TechCrunch er X1 eksepsjonelt kraftig, og overgår den fremdeles ferske A8X-brikken til Apple med god margin. A8X er prosessoren som finnes i iPad Air 2.
De første testene viser at X1-baserte enheter gjerne er dobbelt så raske som Air 2, i alle fall på syntetiske benchmark-programmer. I og med at begge brikkene produseres med 20 nm-prosess, er de relativt sammenlignbare. Ikke minst bruker X1 mye mindre strøm mens ytelsen er såpass god - faktisk cirka like mye strøm som A8X, mens det leverer oppimot det dobbelte av ytelsen.
Det er også et interessant poeng at X1 kan vise 4K-video i 60 bilder i sekundet, noe som skal se virkelig imponerende ut.
X1 skal allerede være i produksjon, slik at enheter som bruker prosessoren bør ikke være alt for langt unna. Det er imidlertid oppsiktsvekkende at Nvidia fokuserte i sin presentasjon på andre bruksområder enn tradisjonelle nettbrett eller pcer - først og fremst biler. Nvidia kommer med noe de kaller for Drive CX, er slags dashboard-datamaskin som kan drive flere høyoppløselige skjermer inne i bilen samtidig. Dette kombineres med en egen programvare som kan simulere hele cockpiten til en bil.
Nvidia Drive PX er en enda mer avansert variant av en bilsentrisk datamaskin, og den drives av to X1-brikker. Den vil kunne kombinere opptil tolv kameraer, og skape et bilde av omgivelsene som lar bilen forstå og kjenne igjen andre biler, fotgjengere, syklister og lignende. Poenget er at systemet skal også kunne installeres i rimeligere, mindre avanserte biler, slik at også disse kan bli smartere.