Sikkerhet

Ny transportteknologi skal testes mot jammeangrep

Statens vegvesen og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) skal teste hvordan moderne transportteknologi tåler fiendtlige jammeangrep.

Høvik  20170630.Ferieutfart med tett trafikk i begge retninger på E18 ved Høvik I Bærum fredag ettermiddag.Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
Høvik 20170630.Ferieutfart med tett trafikk i begge retninger på E18 ved Høvik I Bærum fredag ettermiddag.Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix Illustrasjonsfoto: Marianne Løvland / NTB scanpix
28. sep. 2021 - 11:02

Det arrangerte jammeangrepet finner sted på Vegvesenets 40 kilometer lange teststrekning Borealis, på E8 i Skibotndalen i Troms og Finnmark, 29. og 30. september. Her skal Vegvesenet blant annet benytte jammeutstyr som er beslaglagt av tollvesen og politi, opplyser Statens vegvesen.

Jamming er forstyrrelse eller blokkering av blant annet radio- og GPS-signaler og kan føre til at navigasjonssystemer ikke gjengir geografisk lokasjon korrekt, eller gir vilkårlig og tilfeldig posisjonering i digitale kart.

Smartklokker er et av de elektroniske hjelpemidlene som vil vise feil tid hvis GNSS-signaler manipuleres. Nå skal en ekspertgruppe kartlegge alternativene til dagens satellittbaserte tidssignaler.
Les også:

Nkom og Justervesenet: : Nå skal de finne et norsk alternativ til tid

Tåler det jamming?

Under testen skal flere aktører undersøke hvordan eksisterende systemer og ny teknologi tåler jammeangrep. Målet er å finne løsninger på det som er en økende sikkerhetsutfordring.

– Dersom GPS-signaler forstyrres, kan dette være en utfordring for beredskapsaktører og nødetater som er avhengig av nøyaktig posisjonering, eller for nye løsninger for automatisert kjøring og veiprising, sier sjefingeniør Tomas Levin i Statens vegvesen.

Han sier ulovlig jammeutstyr allerede på veiene og er en trussel for både vei-, sjø- og lufttrafikk.

Teststrekningen Statens Vegvesen har anlagt i Skibotndalen i Troms, er et internasjonalt testlaboratorium, ferdiginstrumentert med basisteknologi som strøm og nettverk. 

– Det gjør den ideell for testing av annen teknologi, sier Vegvesenets prosjektleder Karl Magne Nilssen.

Norsk Radio Relæ Liga (NRRL) har fått økonomisk støtte fra blant annet Sparebankstiftelsen til å etablere et eget radionettverk i Troms som skal fungere uavhengig av internett, fiber eller satellitter, og vil være tilgjengelig for kommuner i krisesituasjoner.
Les også:

Radioamatører styrker moderne beredskap med gammel teknologi

Intelligente transportsystemer

Nilssen forklarer at transportsektoren er i ferd med å gjennomgå en rask teknologisk utvikling. Blant annet innføres det stadig flere intelligente transportsystemer (ITS) i Norge. ITS muliggjør kommunikasjon fra bil til bil, fra bilen til veibanen eller fra veibanen til bilen. Disse systemene er avhengig av GPS-signaler, og kan derfor være sårbare for jamming.

Publikum vil kunne oppleve at  GPS-signaler lokalt i Skibotndalen påvirkes i den perioden testforsøket gjennomføres, men jammingen er godkjent av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Prosjektet er ellers et samarbeid mellom en rekke nasjonale og lokale aktører. Testen arrangeres av Statens Vegvesen, Troms og Finnmark fylkeskommune, Storfjord kommune, ITS Norway og Testnor, og gjennomføres i samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Norsk Romsenter, Kystverket, Justervesenet og Kartverket.

– Mange av nettstedene ikke er klar over hvordan teknologien fungerer, sier seksjonssjef Tobias Judin i Datatilsynet.
Les også:

Kommune med ulovlig deling fra nettside for barn

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.