Nytt håp for tonedøve

For den som sliter med å finne musikk, og som ikke har lyst til å stå i platebutikken og nynne 'den låta som går sånn...eh... dubi-dubi-bæng-bæng' - det er håp. En ny tjeneste skal tilby avansert musikksøk.

Tjenesten skal analysere musikk ut fra musikkprofiler som skapes ved digital signalbehandling (DSP), og skal la folk søke etter musikk ved å antyde tone, tempo, stemning, energi, rytme og likhet med annen musikk.

Det betyr kanskje at man aldri mer må nedverdige seg i platebutikken for å finne den musikken man liker. Selskapet CantaMetrix har hentet inn endel investorpenger det siste året, og har nå bygd en testdatabase med 200.000 låter som man kan grave i.

Tjenesten skal fungere slik om man er glad i Johnny Cash, så henter man en musikkprofil av en av låtene hans og setter søkemaskinen på saken, så skal man ideelt sett få opp en liste over artister som høres ut omtrent som Cash.

Hvis selskapet holder det det lover så skulle det gi muligheter fo for eksempel å ta Johnny Cash, forandre stemningsparameteret til 'mørkere' og vips får man Hank Williams.

Gründer Max Wells fikk idéen til søketeknologien en gang han ikke kunne finne den musikken han ville på bilradioen.

- Jeg kjørte gjennom Idaho og tenkte "hvorfor kan ikke radioen finne ting jeg liker heller enn all denne bluegrass-musikken?", og det var da jeg fikk idéen, sier Wells til Eastside Business Journal.

Wells var tidligere underdirektør ved Washington-universitetets Human Interface Technology Lab, og fikk med seg en av sine samarbeidspartnere der på prosjektet.

Søkeverktøyet bruker DSP, som 'ser' forskjellige mønstre i musikken, så hvis noen ønsker å høre musikk som ligner på den siste platen til yndlingsartisten sin, så lover CantaMetrix at deres søkeverktøy kan oppspore musikk med lignende digitale fotavtrykk.

DSP, som Wells var med på å utvikle, analyserer musikken i forhold til fire spesifikke parametre: Melodi, rytme, harmoni og klang. Et søk ved hjelp av denne tjenesten skal gjøre det mulig å be databasen sette på noe 'livligere' eller andre preferanser.

Selskapet ser også for seg store muligheter i å spore en persons musikksmak og anbefale musikk etterhvert som ens valg registreres, omtrent som musikalske cookiescookies som markedsførere kan kaste seg over for å tilby riktig musikk til riktig person og derved øke sjansene for salg.

Til toppen