BEDRIFTSTEKNOLOGI

Oculus starter filmstudio

Film og virtuell virkelighet skal bli den nye greia.

Det nye Crescent Bay-headsettet egner seg glimrende til interaktive filmer, mener Oculus.
Det nye Crescent Bay-headsettet egner seg glimrende til interaktive filmer, mener Oculus. Bilde: Oculus
27. jan. 2015 - 13:38

Virtuell virkelighet kan utnyttes på mange forskjellige måter. Bruksområdene varierer fra underholdning til mer praktisk bruk i medisin, teknologi, undervisning og annet. Pionerene i Oculus Rift har nå imidlertid kunngjort at de kaster seg uti noe nytt, nemlig film.

Ideen er jo ikke akkurat revolusjonerende, film og virtuell virkelighet passer ganske godt sammen. Poenget er at Oculus nå setter opp et internt team som skal fokusere på utforske hvordan disse teknologiene kan jobbe enda bedre med hverandre, og åpne for mye måter å bli underholdt på.

Det nye teamet heter Story Studio, og ble annonsert på den pågående Sundance-festivalen. Det er ikke bare et konsept - deres første film vil lanseres allerede neste uke.

Filmen er et animasjonsprosjekt som heter Lost, og som er utviklet av en tidligere Pixar-animatør. Den er skreddersydd for den nyeste Crescent Bay-prototypen av Rift-headsettet, og ideen er at opplevelsen skal være interaktiv. Selve filmen er i utgangspunktet rundt fem minutter lang, men fortellingen endres basert på aktiviteter til seeren. Visningstiden kan bli forlenget til ti minutter avhengig av hva personen foretar seg.

Poenget til Oculus er å være i forkant av den teknologiske utviklingen og etablere seg i markedet for interaktiv film før det markedet egentlig finnes. Hollywood-studioer skal allerede ha vært interessert i teknologien, og Lost skal fungere som et bevis på at man kan levere denne typen opplevelser med VR.

Utfordringen har vært å ikke gjenta konvensjonene til vanlige filmer, da virtuell virkelighet gir kontrollen til seeren i mye større grad. Dette endrer konseptet til historiefortellingen i fundamental grad, mener Oculus-sjefene.

Story-teamet er per i dag ikke større enn rundt ti personer, og selv om de er få, planlegger de flere utgivelser enn Lost. Måler er uansett først og fremst å vise potensialet og inspirere andre til å omfavne VR i større grad.

Det er ingen tvil om at film i VR er veldig i startfasen, og TechCrunch skriver at Lost er sjarmerende, men at interaktiviteten er begrenset. Filmen hadde fungert omtrent like bra på en vanlig skjerm, mener nettstedet.

Det blir likevel spennende å følge med på utviklingen om større studioer bestemmer seg å satse mer på teknologien.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.