RESULTATERFINANS

Økte smartmobil-leveransene med 44 prosent i fjor

Mens andre må kutte, vokser Huawei med rakettfart.

Den nye Mate 8-mobilen skal bidra til ytterligere salgsvekst for Huawei i blant annet Europa.
Den nye Mate 8-mobilen skal bidra til ytterligere salgsvekst for Huawei i blant annet Europa. Bilde: Huawei
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
7. jan. 2016 - 09:10

Huawei fortalte i går, under forbrukerelektronikkmessen CES i Las Vegas, hvordan fjoråret har forløpt seg for selskapets smartmobilvirksomhet. Det kom dog ikke som noen overraskelse at 2015 har vært et godt år for selskapet.

Vokser hurtig

Selskapets Consumer Business Group har siden 2014 økt omsetningen med nesten 70 prosent, til mer enn 20 milliarder dollar i 2015. Dette skyldes delvis at selskapet har økt leveransene av smartmobiler fra 75 til 108 millioner enheter i året. Det utgjør en økning på 44 prosent, skriver selskapet i en pressemelding.

Dette gjør at Huawei kan sikre plassen som den tredje største leverandøren, foran Lenovo+Motorola og Xiaomi, som begge har blitt passert av Huawei det siste året.

Ikke bare i Kina

Selv om Kina er det viktigste markedet for Huaweis mobiltelefonsalg, har selskapets modeller også begynt å gjøre seg bemerket også i Europa og USA. Dette gjelder spesielt med avanserte modeller som Nexus 6P og P8. Ifølge Huawei selv, er selskapet den tredje største smartmobilleverandøren i markedssegmentet 400 til 500 euro i land som Spania, Italia, Portugal, Belgia og Sveits.

Men sammenlignet med salgstall vi har sett for iPhone- og Galaxy S-enheter gjennom årene, er totalleveransen av P8 på 4,5 millioner enheter til nå like imponerende. Selskapet leverte drøyt 7 millioner av den litt eldre Mate 7-modellen. Denne blir nå etterfulgt av den kraftigere Mate 8, som ble offisielt lansert under CES i går. Les mer om den hos Tek.no.

En ypperlig selger

Mark Skilton, professor ved Warwick Business School, sier i en uttalelse at Huawei de siste årene har gjennomgått et kulturskifte, hvor det nå legges langt mer vekt på strategier for kundeopplevelser og markedsføring.

– Det handler ikke bare om produktet. Det kinesiske selskapet er en ypperlig selger, sier Skilton. Han trekker blant annet fram selskapets forsøkt på å engasjere kundene direkte i de lokale markedene, ved blant annet gjennom sponsoravtaler med store fotballklubber som Arsenal, Paris Saint-Germain og AC Milan.

– Spørsmålet nå handler om hvordan konkurrenter og eksisterende aktører vil måtte svare og angripe forbrukermobilmarkedet hvor alt nå handler om kundeservice og ikke lenger bare om produktet, avslutter Skilton.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.