BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ondt blod i nettbanken

Gjensidige NOR fikk tilbud om å delta i forbrukerinspektørenes program. Nå er de sure fordi det ble mediesak av sikkerhetspolitikken deres, mener LinCom.

29. nov. 2001 - 15:48
Terje Rønning


Rønning skjønner ikke at det har blitt så mye bråk rundt saken og avviser at selskapet gikk ut med opplysningene av rene PR-hensyn.

- Hele poenget var å ha med Gjensidige NOR, men de ville ikke. Det skulle egentlig bare være en liten sak på Forbrukerinspektørene, vi hadde ikke noen plan med det, sier han.

Nettbankene bør opplyse om at det faktisk er mulig å misbruke systemene deres, mener LinCom. Rønning bruker danske Unibank.dk som eksempel, der de har lagt ut side opp og side ned med informasjon om sikkerhetsløsningene sine.

- Vi sier ikke at nettbankene skal eller kan være 100 prosent sikre, men de bør opplyse kundene sine om det i alle fall. Dessuten kan kanskje kundene få vite at det brukes nettbankløsninger over hele Europa som er mye sikrere enn de som kritiseres i testen.

Rønning bruker selv både Gjensidige NORs nettbank og en rekke andre av de ikke-godkjente nettbankene. Og tenker fortsette med det.

- Vi har ikke hengt ut Gjensidige NOR, vi har vært i dialog med dem i ett og et halvt år. men de gikk bak ryggen på oss og anmeldte oss da vi begynte samarbeidet med Forbrukerinspektørene. Vi sier ikke at Gjesidige NORs løsning er mindre sikker enn for eksempel Sparebank1s, men noen måtte frontes. Og anmeldelsen gjorde det vel litt enklere å velge dem, sier Rønning.

Han blir ikke liggende våken om natten og venter på erstatningssøksmålet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.