Larry Ellison presenterte Oracle Cloud Always Free i går kveld.
Larry Ellison presenterte Oracle Cloud Always Free i går kveld. (Foto: Oracle)

Oracle Cloud Free Tier

Oracle lover gratis databasetilgang i nettskyen på ubegrenset tid

Tilgjengelig for alle.

Både Amazon, Google og Microsoft tilbyr utviklere og andre å teste selskapenes nettskytjenester uten å betale for det. Hos flere er det ingen tidsbegrensning på hvor lenge tjenesten kan benyttes. Men det er selvfølgelig begrenset hvor mye ressurser som er inkludert. 

Inkludert i Oracle Cloud Free Tier:

• 2 Autonomous Databases (Autonomous Data Warehouse or Autonomous Transaction Processing), each with 1 OCPU and 20 GB storage
• 2 Compute VMs, each with 1/8 OCPU and 1 GB memory
• 2 Block Volumes, 100 GB total, with up to 5 free backups
• 10 GB Object Storage, 10 GB Archive Storage, and 50,000/month API requests
• 1 Load Balancer, 10 Mbps bandwidth
• 10 TB/month Outbound Data Transfer
• 500 Million ingestion Datapoints and 1 Billion Datapoints for Monitoring Service
• 1 million Notification delivery options per month and 1000 emails per month

I natt lanserte Oracle et lignende tilbud, Oracle Cloud Free Tier, som inkluderer Always Free-tjenester for alle som ønsker å teste selskapet selvdriftende Autonomous Database og nettskyinfrastruktur. Dette inkluderer tilgang til regnekraft, lagringsplass og lastbalansering. 

Relasjonsdatabase

Den største forskjellen på det tidsubegrensede tilbudet fra Oracle og de tilsvarende fra de andre leverandørene, er at også tilgang til relasjonsdatabasetjenesten er inkludert på ubegrenset tid. Hos konkurrentene tar dette slutt etter tolv måneder. 

Oracle hevder dessuten at selskapets gratisutgave av nettskytjenestene også inkluderer mer ressurser enn det konkurrentene tilbyr. 

Les også

Hensikten med å tilby tjenestene gratis, er todelt. Det ene handler om å gjøre utviklere, studenter og alle andre interesserte kjent med tjenestene. Den andre er at straks ressursene i gratistilbudet ikke lenger er tilstrekkelig for kunden, er sannsynligheten høy for at kunden velger å bli værende hos i den samme leverandøren, framfor å flytte til en annen. 

Oracle er en utfordrer i nettskymarkedet, hvor de tre nevnte teknologigigantene er de tre største, målt i omsetning. Det er betydelig konkurranse i dette markedet, så det er stor grunn til å tro at konkurrentene vil svare på det Oracle nå har lansert. 

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)
Til toppen