18. juni la Larry Ellison frem kvartalstall for selskapet han startet opp og fremdeles er toppsjef for. Oracle tjener fremdeles godt med penger, selv om resultatet er halvert siden i fjor. For å avkrefte ryktene om at få kunder velger den nye Oracle 11i, fortalte Ellison at Oracle hadde fått 450 kunder, blant annet General Electric, Ford, Alcoa og Hewlett-Packard, på det nye systemet.
Men det er ikke helt sant. Utsagnet til Ellison gir inntrykk av at de fire store selskapene har byttet til 11i, men de bruker bare programpakken i enkelt-fabrikker eller til enkelt-oppgaver. Oracle 11i er en svært omfattende løsning for å styre en bedrift. Med 11i skulle Oracle bli større på økonomi og styringssystemer (ERP). De fire siste kvartalene har IBM og Microsoft også spist markedsandeler fra Oracles database
Oracle fortsatt på topp i databasekampen
Oracle skal spare nok en milliard
Oracle lover 100-doblet Internett-ytelse
Oracle lanserer tunge Linux-verktøy
Oracle lanserer sikring mot tastefeil og hackere
Det har også oppstått strid om Oracles påstand at selskapet i fjor sparte 1 milliard dollar på å bruke sin egen programvare. Besparelsen var kjernen i en massiv markedskampanje selskapet kjørte i mange medier.
Men forfatteren av rapporten, Frances Frei, en lærer på Harvard Business School, sier at besparelsene ikke kommer fra bruk av ny programvare. De kom etter at et svært raskt voksende selskap ble tvunget til å revurdere sine kostnader. Oracle får ikke lengre lov av Harvard å sitere rapporten, skriver Wall Street Journal.
Bare 10 prosent av kundene har oppgradert til 11i. Dette gjelder blant annet referansekunden til Oracle, det Seattle-baserte flyfraktselskapet Airborne Express. Selskapet gikk over til et Oracle-system for tre år siden og må nå oppgradere - Oracle avslutter snart brukerstøtten til versjonen Airborne Express kjøpte.