WEB SUMMIT

Oslo-selskapets nye løsning skal rydde opp i «digitalt kaos»

Grunnlegger og daglig leder Phillip Grønvold og administrerende direktør Lars Armyr i Correlate.
Grunnlegger og daglig leder Phillip Grønvold og administrerende direktør Lars Armyr i Correlate. Bilde: Kurt Lekanger, digi.no
10. nov. 2016 - 06:00

Lisboa (digi.no): Skybaserte lagringstjenester som Dropbox, OneDrive og Google Drive har blitt svært populære, men samtidig kan det også bli temmelig uoversiktlig om man ender opp med å bruke flere av tjenestene og har filene liggende spredd på mange steder. 

Web Summit domineres av små oppstartsselskaper som prøver å selge idéene sine til investorer. <i>Foto: Kurt Lekanger, digi.no</i>
Web Summit domineres av små oppstartsselskaper som prøver å selge idéene sine til investorer. Foto: Kurt Lekanger, digi.no

Et selskap som har sett dette er det nystartede norske selskapet Correlate, som vi møtte på Web Summit i Lisboa denne uken. Konferansen er et mekka for oppstartsselskaper som ønsker å komme i kontakt med investorer, og vice versa. Correlate var på plass i det såkalte Alpha-området på messen, hvor selskaper som er i en tidlig fase får en liten stand, samt mulighet til å møte investorer og delta på workshops og andre aktiviteter.

Correlate er en slags prosjekt- og samarbeidsløsning som fungerer som et skall oppå de ulike skytjenestene. Ved hjelp av løsningen kan man opprette en visuell oversikt over for eksempel et prosjekt, med lenker og underlenker – og så kan man dra og slippe inn alle typer dokumenter fra de ulike skytjenestene man har koblet til. 

– Vi skal rydde opp i det digitale kaoset, sier administrerende direktør Lars Armyr til digi.no.

Armyr har bakgrunn fra blant annet Telenor Communication og Telenor Digital Services, og med seg på laget har han også Philip Grønvold, som er grunnleggeren av Correlate og nå jobber som COO – altså daglig leder. Grønvold har bakgrunn blant annet som produktsjef i Opera Software og har også vært med på å grunnlegge Zebra Studios.  I dag består Correlate av 15 ansatte, med hovedkontor i Oslo. 

Retter seg mot profesjonelle brukere

Correlate er foreløpig tilgjengelig i en tidlig versjon som man kan registrere seg for å prøve ut. 

Når man starter opp Correlate første gang kan man enten velge blant ferdige maler for et prosjekt eller en forretningsidé, eller man kan starte med blanke ark. Deretter kan man opprette punkter og underpunkter i en slags mappestruktur, og så kan man dra og slippe inn dokumenter, bilder og ulike typer filer fra Dropbox, OneDrive eller Google Drive. Etter hvert vil det også komme støtte for flere skytjenester. 

(Artikkelen fortsetter under)

Slik ser Correlate ut. På høyre side oppretter man en mappestruktur, og så kan du trekke inn dokumenter fra skytjenester fra menyen på venstre side.
Slik ser Correlate ut. På høyre side oppretter man en mappestruktur, og så kan du trekke inn dokumenter fra skytjenester fra menyen på venstre side.

Oversiktene – eller «maps» som Correlate kaller dem – kan deles med andre, slik at flere har tilgang til det samme. Det er også mulig for brukerne å kommentere og svare på kommentarer. 

– Hvem er målgruppen for denne løsningen, og har dere noen kunder i dag?

– Vi skal gå mot profesjonelle brukere i små og mellomstore bedrifter først, og så skal vi vokse videre. Vi jobber allerede innenfor utdanningssektoren, forteller Armyr. 

Som eksempel på brukere som kan ha nytte av verktøyet nevner han lærere, som kan planlegge hele semesteret med alle fag, lenker til relevante artikler og informasjon, og så videre. Informasjonen kan så deles med klassen.

– Vi har ganske mange brukere allerede nå, og vi har kontakt med to universiteter i Estland, siden samarbeidspartneren vår som gjør programmeringen er fra Estland. De er i gang og bruker det, sier Armyr, som sier de har fått positiv respons på produktet så langt. 

Løsningen er abonnementsbasert, slik at selskapet vil få en løpende inntektsstrøm – noe Armyr mener er viktig. Foreløpig mangler det enkelte funksjoner, som mulighet for administrasjon – noe som mange bedrifter nok vil ønske. 

– Det du ser her har vi utviklet på ett år. Så kommer administrasjon, deretter forbedret brukeropplevelse på mobil.

Flere oppstartsbedrifter med norske røtter deltok på Web Summit:
Slik bruker Relink kunstig intelligens til å kutte tidstyvene » (Digi Ekstra)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.