Samsung-mobiler

Pakistansk bilfabrikk skal starte produksjon av Samsung-mobiler

Produktene kan også bli eksportert til andre markeder.

Det er nok ikke de aller mest avanserte smartmobilene som vil bli produsert i Pakistan, siden produksjon av 5G-mobiler ikke er en del av autorisasjonen fra landets teletilsyn. Bildet viser Galaxy S20 FE, som også tilbys uten 5G-støtte.
Det er nok ikke de aller mest avanserte smartmobilene som vil bli produsert i Pakistan, siden produksjon av 5G-mobiler ikke er en del av autorisasjonen fra landets teletilsyn. Bildet viser Galaxy S20 FE, som også tilbys uten 5G-støtte. (Foto: Samsung)

Produktene kan også bli eksportert til andre markeder.

Pakistanske Lucky Motor Corporation (LMC), som eies av Lucky Cement Limited og Kia i fellesskap, har fått klarsignal fra Pakistan Telecommunication Authority til å produsere mobiltelefoner under varemerket Samsung. 

Autorisasjonen ble klar en knapp måned etter at en avtale mellom Samsung og LMC ble kjent. Avtalen gir LMC mulighet til å produsere blant annet 4G-mobiler i hjemlandet. Det er ventet at produksjonen vil komme i gang allerede i desember i LMCs bilfabrikk i Bin Qasim Industrial Park i Karachi. 

Åpner for eksport av produktene

De LMC-produserte Samsung-mobilene vil trolig primært bli solgt i Pakistan, men autorisasjonen åpner for salg både i og utenfor regionen.

Samsung er ikke den eneste mobilleverandøren som satser på lokal produksjon i Pakistan. Også leverandører som Vivo, Oppo, Airlink, Transsion, Inovi, Tecno og G-five gjør dette, og til nå skal det ha blitt produsert mer enn 25 millioner 4G-mobiler i landet. 

Les også

Fra bil til mobil

Ifølge The Register er ikke dette det første tilfellet hvor Samsung satser på lokal produksjon. 95 prosent av Samsung-mobilene som ble solgt i Bangladesh i 2018, ble produsert nettopp i Bangladesh.

LMC produserer til vanlig biler med merkevaren til Kia. Hvorfor selskapet nå velger å bruke kapasitet ved fabrikken til å produsere mobiler istedenfor biler, er uklart. Men The Register peker på at økte priser på både stål og andre råvarer, samt at fraktkostnadene har gått i været under pandemien, kan være en del av årsaken. 

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen