PCTVnet: Utradisjonell distribusjon

PCTVnet har inngått en avtale med svenske Upnet om salg av 150.000 HomePilot-bokser i Sverige neste år. Samtidig bekrefter markedssjefen at selskapet styrer unna vanlige butikker og kjeder og satser på andre samarbeidspartnere som kan gi større volumsalg.

I Norge har PCTVnet allerede en avtale med Elkjøps multimediekjede Cyberia.

- Dette er et unntak, bekrefter markedssjef Morten Rynning som nettopp har vært i Sverige og presentert den første distribusjonsavtalen over kjølen.

PCTVnet har gjennom en distribusjonsavtale med Upnet et mål om et salg på 150.000 HomePilot-bokser til neste år (tidligere markedsført under navnet Smart-bokser).

- Vi har inngått en avtale med Merkantildatas datterselskap Upnet. Det betyr en del for oss å få avtalen i boks, ikke minst for synligheten i det svenske markedet.

Rynning innrømmer at distribusjonen er en nøkkel til suksess ut i privatmarkedet. Ifølge Wall Street Journal Interactive, som i går hadde en artikkel fra Comdex-messen i Las Vegas om Microsofts WebTV og konkurrenten PCTVnet, har nordmennene planer om utradisjonelle distribusjonskanaler.

Det er en godt bevart hemmelighet at Hafslund er inne på eiersiden i PCTVnet. Og Rynning opplyser at de tidligere har hatt samtaler med Oslo Energi. Ifølge Wall Street Journal sier utviklingssjef Johan Værnø at de ikke vil utfordre Sony eller Philips som allerede har internasjonale kontakter med tradisjonelle sisteleddsleverandører.

I stedet vil det være naturlig å inngå avtaler med elektrisitetsverk, banker og andre bedrifter som er interessert i å bruke HomePilot-boksen for å spre online-tjenester i store kundevolum. PCTVnet har tidligere uttalt at mulighetene ikke begrenser seg til Internett på TV, men at boksen også kan fungere som en styringssentral for alt det tekniske i huset , inkludert strømforsyning (derav navnet HomePilot).

Til toppen