Platesalget økte i 2000, men bransjen er likevel nervøs

Trusselen fra Napster og CD-brennere til tross: CD-salget i Europa økte ifjor, både i verdi og i antall solgte enheter.

Plateprodusentenes interesseorganisasjon IFPI har sluppet sin oppsummering av fjorårets utvikling på platemarkedet.

Organisasjonen har vært langt fremme og slåss for sikring av rettigheter på musikkverk, og hovedfiendene så langt har vært Napster og den omfattende hjemmebrenningen av musikk på CD-R.

Nå viser det seg at bransjen som helhet opplevde økning i platesalget i Europa i år 2000. Det var spesielt Sverige og Danmark som dro opp statistikken, med usedvanlig gyldne tall som henholdsvis 6,6 og 6,5 prosents økning.

Storbritannia solgte 6,2 prosent fler CD-er enn i 1999, mens markedene i Frankrike, Tyskland og Italia opplevde en nedgang som tilskrives økt hjemmebrenning og piratkopiering av CD-er.

Salget av CD-singler har derimot stupt, spesielt i USA - det er bare hele CD-album som holder skansene, med 2,5 prosents økning til 2,5 milliarder enheter.

Singel-stupet er på hele 46 prosent, mens gjennomsnittet for verden er 14,3 prosents tilbakegang.

Konklusjonen fra IFPIs leder Jay Berman er at CD-album fortsetter å selge godt over hele verden, men at vi bare har sett de første tegnene til hva Internett-distribusjon og piratkopiering med CD-brennere vil gjøre mot bransjen.

Det globale musikkmarkedet var ifjor verdt 333,1 milliarder kroner, og det ble solgt i alt 3,5 milliarder enheter.

Til toppen