JUSS OG SAMFUNN

Pop-up-parasitter stoppes

Gators annonsenettverk la annonser over andre nettsteders banner og plakater. Nå sier dommeren midlertidig stopp.

18. juli 2002 - 14:35
Gator

Associated Press

Les også:

Saksøkt for pop-up-reklame
Hvilke annonseformater funker...?
Pop-back-kaos skremte TV 2s og Dagbladets surfere
15 mill. i bot for pop-up-felle
Pop-up kidnappet surfere, installerte spionvare


Gator opererer et reklamenettverk, og hevder å ha 22 millioner aktive brukere og 400 annonsører, som får vist annonsene sine hver gang surfere som har Gator-programvaren installert besøker et nettsted Gator har pekt ut.

Gator-programvaren leveres gjerne sammen med et program som sørger for automatisk utfylling av skjema og lignende, men kommer også med på lasset med endel spill og fildelingsprogrammer.

Gator sammenligner praksisen med det å ha flere vinduer fra forskjellige programmmer åpne samtidig, og mener et forbud mot Gator-praksisen ville være det samme som å forby å kjøre beskjedapplikasjoner som Yahoo! Messenger samtidig med en nettleser.

Internet Advertising Bureau truet ifjor med å klage til Federal Trade Commission, noe som ble besvart med en rettssak fra Gator. Selskapet ville ha retten til å dømme virksomheten lovlig, men gikk med på å stoppe sine pop-ups, og saken ble avvist.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.