Posten-tall viser økt netthandel

Posten har aldri før levert så mange pakker ut via netthandel, og spår kanonvekst framover.

Posten har aldri før levert så mange pakker ut via netthandel, og spår kanonvekst framover.

Antall innleverte pakker til Posten i forbindelse med julen økte med 200.000 sammenlignet med året før. Dette tilsvarer en vekst på om lag ni prosent. Nye måter å handle på forklarer mye av veksten.

Informasjonssjef Robert Morberg forteller til digi.no at den jevne mann åpenbart både har blitt fortrolig med netthandel og fått et bredere utvalg å velge mellom.

Tidligere dominerte mindre artikler som bøker og DVD-plater netthandelen. Nå merker Posten økt interesse for større artikler som møbler, data og elektronikk. Dette bekreftes også av dataleverandøren Komplett.no. I løpet av julehandelen satte nettbutikken ny leveringsrekord med 7000 leverte pakker i løpet av 24 timer.

Bokkilden rapporterer om en økning i julesalget på 20 prosent sammenlignet med året før.

Posten har posisjonert seg for økt volum knyttet til nett- og fjernhandel. I en undersøkelse foretatt av MMI i desember, svarer over 80 prosent av de spurte netthandlerene at de er fornøyd med sin siste handel.

I løpet av to år tror Posten at over halvparten av våre kunder kommer til å tilby varer over Internett, sier Morberg.

Han forteller at Posten også jobber for gjøre det enda mer attraktivt å handle over nett ved å heve 200-kroner grensen.

Avgiften har i praksis stått stille siden 1979. Når man handler over 200 kroner må man nemlig betale en tollavgift og deretter moms.

Posten ønsker å heve beløpet til 1000 kroner og får støtte av Fremskrittspartiet, SV og Arbeiderpartiet. Tilt tross for at finansminister Per Kristian Foss har sagt nei, vurdrerer både Frp og SV nå å fremme forslag på nytt.

Til toppen