Problemer for barneporno-motstandere

Organisasjonen Aksjon Mot Barnepornografi skal snart lansere avisen sin, etter endel uheldige forsinkelser. Flere annonsører har lurt på hvor pengene deres er blitt av.

Aksjon mot Barnepornografi har vært i aksjon siden 1998, og operert nettstedet vaarebarn.no siden mars 2001 der det reklameres med avisen "Det gjelder våre barn". Avisen skal komme ut om få uker, etter store forsinkelser.

En person som skulle fungere som redaktør av nettstedet og skrive artikler for både nettsted og avis, falt fra underveis og skal i ettertid ha kommet med grove beskyldninger mot AMB. På grunn av denne personen er prosjektet blitt sterkt forsinket, og annonsører har ventet lenge på at avisen skulle komme ut.

Det har også vært andre problemer. Domenenavnet vaarebarn.no var registrert med samme mailadresse som nettstedet BootyCall.no, som formidler kontakt for prostituerte. Redd Barna, som har jobbet tett med både lokale og internasjonale organisasjoner for bekjempelse av barnepornografi, har aldri vært i kontakt med dem - noe Redd Barna oppfatter som "svært merkelig" - og første gang digi.no ringte AMB, nektet en selger å oppgi nummeret til AMB-sjef Per Hagen.

- Domenenavnet er nå overført, det var en tabbe at det sto under samme selskap i domenekatalogen.

Selgeren digi.no snakket med ville ikke oppgi navn eller nummer direkte, fordi det kunne vært en pedofil som ville lage trøbbel.

- Du vil jo ikke ha de folkene der på døra, og det har jo blant annet forekommet trusler mot Redd Barnas barneporno-prosjekt. Vi har ellers generelt prøvd å holde en lav profil, og bare videresende tips til Kripos, sier Hagen til digi.no.

Han sier de hadde håpet problemene med den tidligere medarbeideren var over, men ser ikke noen vits i å rippe opp i dette.


Kripos bekrefter at de har samarbeid med AMB, og at de stadig mottar tips som blir etterforsket. AMB benytter en rekke "speidere", rekruttert hovedsaklig via chattekanaler, som sender inn tips om barneporno. Disse tipsene blir silt av AMB, på oppfordring fra Kripos, og så videresendt.

Hagen synes det er fullt forståelig at endel annonsører har reagert på at det tar så lang tid, og kan bare baklage - men både manglende oppdatering av nettstedet og forsinkelser i avisen har bakgrunn i de nevnte ansatteproblemene, sier han.

Flere av de som er satt opp som "Våre Støttespillere" er overrasket og skuffet over at det ikke er kommet avis som lovet, og noen av dem synes det hele gir prosjektet et tvilsomt skinn.

- Vi forstår veldig godt at det kan virke slik, men vi bare håper annonsørene blir fornøyd med bladet, sier Hagen. De mange annonsørene som er oppgitt på nettstedet, kan ha bragt inn så mye som 400.000 kroner, ut fra en gjennomsnittlig beregnet annonsepris på 1500 kroner. AMB er untatt regnskapsplikt, så digi.no har ikke kunnet sjekke pengestrømmen i selskapet. Hagen opplyser at de har solgt annonser fra 600 kroner per 1/8 side opp til 2900 kroner for det samme. Pengene har gått til drift av nettstedet og laging av avisen, dessuten skal endel ha gått til provisjon til annonseselgerne og betaling til mannen som skulle ha drevet nettstedet.

Bladet skal ut til offentlige kontorer, legekontorer og frisørsalonger når det lanseres om få uker. Annonsørene skal også få et eksemplar, og Hagen har flere planer med tjenesten.

AMB har nylig inngått samarbeid med Nextra om filtertjenesten deres, og de har også sendt avgårde et brev til Redd Barna.

Til toppen