JUSS OG SAMFUNN

Robot skal svare bank-kundene

Roboten Ida skal svare på spørsmål fra bankkunder, men har også tid til småprat innimellom.

16. mai 2002 - 07:29
Roboten Ida svarer på spørsmål. <i>Illustrasjon:  Föreningssparbanken</i>
Roboten Ida svarer på spørsmål. Illustrasjon:  Föreningssparbanken

Ida tror hun er 21 år gammel, og oppvokst i Norrtälje. Hun er interessert i golf, kunst, film og musikk, og studerer kunstvitenskap i Stockholm, men har en hemmelighet som skiller henne fra de fleste 21-åringer. Ida er en robot. Fra sin plass på svenske Föreningssparbankens nettsider, skal hun svare på spørsmål om banktjenester, og guide folk gjennom nettstedet.

Og Ida forstår svensk.

- Med Idas hjelp håper vi å kunne skape et interaktivt forhold til våre kunder og få flere fornøyde kunder. Takket være den naturlige dialogen på vanlig svensk blir det lett for dem å bruke de tjenester som finnes på nettstedet, sier Peter Tuscher, ansvarlig for digitale medier i banken.

Etter hvert skal Ida utføre mer avanserte banktjenester også, håper banken.

Ida er også ganske flink til å småprate, om enn ikke like dyktig som SMS-oraklet til busselskapet i Trondheim - som kan svare på hva meningen med livet er.

Ida vet ikke hvor jeg har forlagt lommeboken min, men er interessert i å høre mer om problemstillingen. Hun er ikke så interessert i Mötorhead, men er flink til å svare på spørsmål selv på robot-testredaksjonens haltende svensk.

Ida er basert på Lingubot-plattformen, og er utviklet av svenske Artificial Solutions.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.