Rubrikkannonser tar av

Rubrikkannonsering på Internett begynner for alvor å ta av. Scandinavia Online har hatt et rush uten like til sin fem dager gamle rubrikkannonsetjeneste. Tradisjonelle annonsemedier, som Aftenposten, kan være den store taperen.

Scandinavia Online fikk inn 260 rubrikkannonser det første døgnet etter at tjenesten var på luften. Etter fem døgn, har tusen annonsører benyttet seg av tjenesten. Dette tallet er langt over forhåndsprognosene.

Selve rubrikkannonsene er gratis, men Scandinavia Online regner allikevel ikke med at de vil gå tomhendt ut av satsingen.

- Tjenesten genererer mye trafikk, og det bør være interessant for annonsører å profilere seg her. Vi regner med å tjene gode penger på dette, sier Bent Brugård.

Scandinavia Online har ikke mange fingre med i selve innholdet på rubrikkannonsene. Annonsene skrives av innsenderen, som også fjerner annonsen selv innen ti dager. Det eneste Scandinavia Online gjør, er å gå gjennom annonsene for å sensurere bort blant annet pornografiske produkter. - Vi har hatt noen av de til vurdering allerede, ja, sier Brugård.

- Rubrikkannonsering på nett er langt mer brukervennlig enn å annonsere i trykte medier. Tjenesten er gratis og lettere å håndtere på grunn av interaktiviteten, sier Brugård. Et lite "varsko her" til Aftenposten, med andre ord, som i dag har en omsetning på over en milliard kroner fra rubrikkannonsering i året. Brugård forsøker allikevel å avdramatisere konkurransesituasjonen med Aftenposten. - Jeg tror ikke Aftenposten trenger å frykte oss. I dette markedet er det plass til oss begge, sier han.

Terje Johansen, ansvarlig for nettversjonen av Dagbladet, er ikke like opptatt av å berolige Schibsted.

- Det er ingen hemmelighet at vi ønsker å påvirke Schibsteds dominans på rubrikkannonsemarkedet. Det tror jeg både vi og Scandinavia Online kan klare, ettersom Internett er mer egnet til rubrikkannonser enn trykte medier, sier han. Dagbladet har hatt rubrikkannonser en stund nå og har god respons på dem.

God respons har også radiokanalen P4. Etter at de lanserte sin rubrikkannonsetjeneste i mai, hadde de mellom 150 og 200 annonser per dag før sommerferien.

- Vi er selvfølgelig godt fornøyd med disse tallene, sier Roy Hovdan, redaksjonssjef ved P4s redaksjon i Oslo og ansvarlig for nettsidene til radiostasjonen. - Konkurransen om rubrikkmarkedet kommer til å blir skjerpet framover, men avisene vil være her i mange år til. Så foreløpig har ikke Schibsted eller andre aktører noe særlig å frykte fra rubrikkannonsering på Internett, mener Hovdan.

- Dessuten er jo Aftenposten med på dette elektroniske kjøret de også. Det de taper på karusellen, tar de igjen på pariserhjulet, legger han til.

Til toppen