I dag skal vi se på hvordan vi selgere bruker vår tid og hvordan vi bør fokusere hvis vi er dedikert til å bli bedre selgere. For ikke å røve for mye av din tid, er dagens leksjon kort. "Primetime" er den tidsperioden på dagen hvor våre kjøpere er tilgjengelig. For de fleste selgere i næringslivet som driver med komplekse salg begynner kjøpere å bli tilgjengelig mellom kl 08:00 og kl 09:00 og er tilgjengelig frem til mellom kl 15:30 og 17:00 på ettermiddagen. Dette varierer selvfølgelig fra bransje til bransje og hver av oss som selgere må finne ut av og definere hva som er "primetime" i vår egen kontekst. I "primetime" skal vi som selgere drive med salg, og vi bør minimere tiden vi bruker på andre aktiviteter. Hvis vi skal være strenge, og det er vi jo i Strategisk Løsningsorientert Salg, er ekte salgsaktivitet kun den tiden vi er i dialog med en kjøper for å få kjøper til å innrømme smerte og den påfølgende salgsaktivitet for å skape kjøpevisjon og sluttføre salget. Med denne definisjonen, ser vi at vi som selgere bruker kun en brøkdel av tiden vår til ekte salgsaktivitet. |
DET BEDRIFTS- KRITISKE SALGET |
|
Hele serien: |
"Ja, men," sier du kanskje, "mye av det du nevner er helt nødvendig for å lykkes som selger."
Det stemmer det, men like fordømt er det viktig for oss som selgere å vite at det tidsvinduet som vi har tilgjengelig til å være i dialog med kunder er vår mest dyrebare ressurs, og den må voktes vel.
Mellom 08:00 og 16:00 skal vi bruke mest mulig tid på å avdekke smerte, skape kjøpevisjon til fordel for våre produkter, samt hjelpe kjøper med å få eierskap til avkastningen ved et eventuelt kjøp fra oss.
Alt annet kan gjøres utenfor primetime.
God helg!
Hele artikkelserien: