Sannsynligheten for vellykket sluttføring av et salg øker dramatisk hvis vi som selgere kan dokumentere på en troverdig måte at kjøper ved å investere i vårt produkt eller vår tjeneste, kan spare eller tjene penger sett i forhold til status i dag. Ikke alle organisasjoner er opptatt av penger på samme måte som kommersielle selskaper, de har gjerne andre verdimål i tillegg til penger. Poenget her er at vi som selgere må hjelpe det gitte organisasjonen spare eller tjene i den "valutaen" som den enkelte organisasjon verdsetter. Alle forstår at Greenpeace, Bærum Kommune, og Hydro har forskjellige prioriteringer, det vi som selgere må vite er at vi må hjelpe dem spare eller tjene mer av det den enkelte organisasjon er opptatt av. Vi må gjennom salgsprosessen klare å skape en avkastningsvisjon hos kjøper, og jo sterke den er, desto bedre står vi rustet til å sluttføre handelen på en vellykket måte. |
DET BEDRIFTS- KRITISKE SALGET |
|
Hele serien: |
Leksjon 7: Skap sterke kjøpevisjoner
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Slik har syntetiske testdata modernisert Skatteetaten
Artikkelen fortsetter etter annonsen
.jpg)
annonse

.jpg)
Fra millionlån til milliardvekst: Disse pengene får fart på norske bedrifter
Oppsummering av elementer for å dokumentere avkastning |
For å dokumenter avkastningen på investeringen er det fem målelementer vi er ute etter.
1)
2)
3)
4)
5)
Kontrollerende årsaksspørsmål (årsaker til smerte)
- skaffe de rette måltall
- skaffe nøyaktige måltall
- notere tallene
Kontrollerende konsekvensspørsmål
- måltall for konsekvenser for organisasjonen
- skaff emosjonelle måltall (under budsjett, fallende salg, økte kostnader)
- hvem er ansvarlig
- hvem lider
- hvordan lider de
- hva slags løsninger trenger de
- grav etter måltall med en vinn-vinn-holdni
- ngikke gi deg før du har de måltall du trenger for en sterk avkastningsvisjon
- få kjøper til å gi deg måltallene, da tar han eierskap til dem
- inntekter (er handlingsorienterte, emosjonelle, konsekvensorienterte. Skaper press i organisasjonen. Se tidlig etter disse)
- kostnader (svært viktig emosjonelt måltall som gir store muligheter for selger. Er viktig ingrediens i å skape effektive avkastningsvisjoner)
- reduserte kostnader
- økt kontroll over kostnader
- myke verdier (tveegged sverd. Bruk dette kun hvis kjøper har eierskap)
- hvem er ansvarlig for å oppnå besparelsen/inntektsøkningen
- finn ut hvem som har eierskap til besparelsene/inntektsøkningene
- hvor mye kan inntektene øke
- hvor mye kan kostnadene reduseres
- hvor mye kostnader kan unngås
- svaret får du i oppsummerende spørsmål under visjonsprosessering
- får svar som følge av kontrollerende løsningsspørsmål
- "Hvis du kunne få et system der du til enhver tid kunne få en korrekt status på selgers pipeline? Ville det hjelpe?" "Hvis du kunne få et program som gir alle selgere en målrettet metodikk som de kunne følge, ville det hjelpe?" ==> svarene blir del av verdivisjonen
- hvor lang tid tar det før investeringen kaster av seg
- hva slags avkastning kan kunden oppnå
- dokumentere avkastning ved bruk av regneark så man kan plotte