RESULTATERFINANS

Salgskurs 7: Skap sterke kjøpevisjoner

Målet med et salgsmøte er å avdekke kundens smerte for så å bearbeide smerten slik at kundens visjon om en løsning er tett knyttet til relevante aspekter ved vårt produkt.

Jens Kanden
3. mai 2002 - 08:01

I forrige artikkel om Strategisk Løsningsorientert Salg, Salgskurs 6: Ta vare på sjansen, la vi en detaljert strategi for gjennomføring av gode salgsmøter.

I dag skal vi fordype oss i den tyngste delen av salgsmøtet, nemlig bearbeidelsen av kundens smerte. Vi skal se viktigheten for oss som selgere av å knytte løsningen på kundens smerte til relevante anvendelsesområder ved vårt produkt.

Som vi så i forrige leksjon brukte vi relevante referansehistorier som metode til å fremstå som kompetente og troverdige overfor kjøper og derved få kjøper til å innrømme sin smerte overfor oss. Referansehistorien er en fordelspåstand, en intelligent gjetning om hvordan en annen person i samme situasjon som kjøperen, i samme stilling som kjøperen, har fått løst et problem som det er sannsynlig at kjøper også har!


DET BEDRIFTS-
KRITISKE SALGET


  • Gjennom en serie artikler i digi.no vil konsulentene i HandsOn sette fokus på en av de viktigste, for ikke å si den viktigste, suksessfaktoren for sunn forretningsdrift: Salg.
  • HandsOn består av d'herrer Petter Løken, Jens Kanden og Peer Olav Østli, en trio med lang ledererfaring fra området digitale medier.
  • Dette er den syvende kursartikkelen i serien.

Hele serien:
















  • "Hva tror du er årsaken til at dere ikke når salgsresultatene?"
  • "Fortell meg litt om utfordringene i forbindelse med salget?"
  • "Hvordan jobber dere med salg i dag?"
  • "Hvordan er salget organisert i dag?"



  • "Har dere problemer med å opprettholde motivasjonen deres som følge av det tøffe markedet og lengre beslutningstider?"
  • "Tar det lang tid å få nyansatte selgere produktive?"
  • "Sliter dere med høy omløpshastighet på selgere?"
  • "Hvordan er kvaliteten på de salgsprognosene som selgerne legger frem"?
  • "Hvordan kvalifiserer dere disse salgsprognosene?"
  • "Hvordan er nivået på selgerne, er det store variasjoner?"
  • "Sliter dere med selgere som bruker for mye tid på kunder som ender opp med ikke å kjøpe?"
  • "Hvor flinke er selgerne til å booke møter?"
  • "Hvor mye av tiden bruker selgeren på å prospektere etter nye kunder?"





  • "Ved siden av deg selv, hvem andre i selskapet påvirkes av det sviktende salget?"
  • "På hvilken måte påvirkes de?"

  • "Hvor mye svikter salget (i kroner eller prosenter)?"
  • "Får svikten i salget innvirkning på selskapets bunnlinje?"
  • "Hvor mye er denne svikten på bunnlinjen?"
  • "Hvordan reagerer finansdirektøren på det?"
  • "Påvirker svikten i salget tallene som daglig leder må rapportere til styret?"
  • "Får svikten i salget konsekvenser for den totale bemanningen i selskapet?"
  • "Hvor mange risikerer å måtte gå som følge av svikten?"











Hva skal til for at du skal løse problemet med sviktende salg?

Det vet jeg ikke, jeg hadde håpet at du skulle komme med noen forslag!

Kan jeg prøve noen ideer på deg?

  • "Hva hvis du hadde et system som lot deg som salgsleder kvalifisere selgernes prospektmasse på en såpass grundig måte at treffsikkerheten på salgsprognosene ble betraktelig bedret?"
  • "Hva hvis du hadde et system som ga selgere verktøy som økte suksessfrekvensen ved førstegangssamtaler slik at selgeren blir mer villige til å prospektere mot nye kunder?"
  • "Hva hvis du fikk tilgang til et system som lot selgerne din lære seg tidlig i prosessen å skille mellom kjøpende og ikke-kjøpende prospekter for å unngå å kaste bort tid og ressurser på sistnevnte?"


  • "Hva er det verdt for dere?"
  • "Hvor mye kan dere spare på dette?"
  • "Hvor mye kan dere tjene på dette?"




For å summere opp det jeg har oppfattet. Du sa at du ønsker å kunne kvalitetssikre prospektmassen til den enkelte selger for å heve treffsikkerheten på salgsprognosene for avdelingen. Du sa også at du ønsker et system for å øke selgernes treffsikkerhet og vilje ved prospektering etter nye kunder. Til slutt sa du at du ønsket en metode for å lære selgerne å skille mellom kjøpende og ikke-kjøpende kunder.
Hvis du hadde løsninger på dette, føler du at du kunne bøte på problemet med sviktende salg?




er

Nøkkelen til salg er å knytte relevante anvendelser av ditt produkt til kjøpers problem på en slik måte at kjøper får en sterk kjøpevisjon hvis visjon om løsning involverer deg og ditt produkt.





Sekvensen i visjonsprosesseringen

For å summere opp. Vi søker å skaffe informasjon om og utvikle kjøpers bevissthet rundt tre hovedområder:
  • årsak til kjøpers problem
  • konsekvens av kjøpers problem
  • løsningsorienterte spørsmål (som skal knytte aspekter ved vårt produkt til kjøpers løsning på sitt problem)

    Vi gjør dette ved å stille tre typer spørsmål for hvert område vi forsøker å utforske:
    • åpne spørsmål
    • kontroll spørsmål
    • oppsummerende spørsmål

      1) Åpent spørsmål om årsak til smerte
      2) Kontrollspørsmål om årsak til smerte
      3) Oppsummerende spørsmål om årsak til smerte
      4) Åpent spørsmål om konsekvens av smerte
      5) Kontrollspørsmål om konsekvens av smerte
      6) Oppsummerende spørsmål om konsekvens av smerte
      7) Åpent spørsmål om løsning på smerten
      8) Kontrollspørsmål om løsning på smerten
      9) Oppsummerende spørsmål om løsning på smerten

Samtlige artikler i kurs-serien:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.