SAP vil kapre inntekter fra Oracle

SAP vil kapre inntekter fra Oracle ved å tilby halv pris på support av Siebel-installasjoner.

De store ERP-leverandørene tjener store penger på vedlikeholdsavtaler med kundene. Når en bedrift først har valgt et system er det dyrt, komplisert og tidkrevende å bytte. Det er derfor en stabil og god inntektsstrøm som genereres hvert år fra de eksisterende kundene.

At konkurransen er intens er ikke nytt, men nå flyttes også fokuset over på vedlikeholdsavtalene.

Ifølge Wall Street Journal kommer den tyske ERP-giganten SAP til å begynne å levere teknisk support på flere av produktene til database-giganten Oracle.

SAPs dattersekskap Tomorrownow skal begynne å tilby vedlikeholdsavtale for kunder av Siebel, CRM-spesialisten som Oracle kjøpte i fjor. De planlegger å tilby det for halv pris av hva Oracle tar.

Både teknisk support og retten til fremtidige oppgraderinger pleier å være innbakt i en vedlikeholdsavtale. Tomorrownow vil tilby den tekniske supporten, men ikke selve oppgraderingsretten.

Tommorrownows toppsjef, Andrew Nelson, sier til Wall Street Journal at etter hvert som programvareindustrien modnes, er det flere og flere kunder som utsetter oppgraderinger eller til og med dropper dem.

Oracle kunder betaler cirka 22 prosent av programvarens innkjøpspris i årlig vedlikehold. Det utgjør halvparten av selskapets årlige omsetning på 11,8 milliarder dollar. Ettersom bedrifter kjøper mindre ny programvare vil denne andelen sannsynligvis øke fremover.

Oracle er allikevel ikke bekymret.

– De er en ekstrem nisje, sier Juergen Rottler, Oracles sjef for support tjenester til Wall Street Journal.

Han mener at kundene vil foretrekke å kjøpe supporten fra leverandøren av programvaren. Det får han støtte for hos Gartner. De forventer at dette markedet vil forbli en nisje og at Oracle ikke vil miste mange av sine 30 000 applikasjonskunder over til slike nisjeleverandører.

De store programvaregigantene har fått øynene opp for åpen kildekode og selskaper som Sun, Novell og IBM leverer mange løsninger hvor de vil ta betalt for vedlikeholdsavtaler fremfor selve programvaren. De kan risikere at de mister store deler av sin potensielle inntjening hvis denne typen tjenesteleverandører vokser seg ut av nisjen og blir en vanlig praksis i markedet.

Til toppen