Nokia har lenge hatt taket på ungdomsmarkedet for mobiltelefoner, fordi de på ett eller annet tidspunkt innså at mobiltelefoner har en rekke sosiologiske og psykologiske tilknytninger som en produsent må ta hensyn til. Mye på grunn av det faktum at SMS, logo-/ringetone- og annen personifisering av telefonen har vært så enkelt på finnenes snakkeverktøy, har de hatt en ledende markedsposisjon.
Enda en alt-i-ett-telefon
900 millioner tekstmeldinger
Pekka og Toivonen får teste avanserte meldinger
13.000 nordmenn helt hekta på Nokia
Nå har andre mobilprodusenter tatt poenget, og lanserer små, tøffe mobiltelefoner fullpakket av egenskaper som skal gjøre dem vel så fristende som Nokias.
Den siste utfordreren i løpet er Siemens nye C45-telefon. Selskapet har hyret inn trendguru Li Edelkoort for å finne ut hvordan brukerne ønsker å uttrykke seg gjennom sin mobil, som de skriver i pressemeldingen. C45 skal ta over for C35, som gjorde det skarpt i fjor.
- En egen testgruppe har vurdert både mote, materialer og dekselfarger for å sikre at forbrukerne alltid vil finne noe som passer deres personlighet. I tillegg kan man laste ned ringelyder, bitmaps, skjermbeskyttere, og lage personlige deksler på egne nettsider, skriver Stein Bjørnbekk.
Håndsettet har funksjoner som ringefjes, forhåndsdefinerte lyder og bilder - EMS (enhanced messaging service), T9-ordbok for enklere SMS, bursdagsminne og stille varsling. Den veier 107 gram og har et volum på kun 82 cm3. Standby-tiden skal være på opp til 200 timer, med 300 minutter snakketid. Pris uten abonnement vil være på i underkant av 2.000 kroner.
I tillegg kan C45-brukerne delta i kampspillet BattleMail, som er spesialutviklet for Siemens-telefonene. Spillet er allerede utbredt på Internett, og skal snart kunne spilles på trikken, bussen eller i parken.