BEDRIFTSTEKNOLOGI

Se og Hør krevde opprydning i katalogkaos

- Vi ville ha kopier av avtalene som har latt Telenor fakturere oss for oppføringer i telefonkatalogen. Det fikk vi ikke, for de avtalene eksisterer ikke, hevder Se og Hør-forlaget som nektet å betale.

16. juli 2001 - 15:22

- Vi bestemte oss for å spørre dem om kopi av avtalene, siden de fakturerer oss for en rekke nummer i katalogen. Samtidig ba vi om at de kunne fakturere oss ut fra de korrigerte opplysningene i et korrekturbrev vi hadde sendt. Telenor svarte at det ikke fantes noen avtaler eller kontrakter, deretter kjørte de de gamle kravene rett til inkasso, sier økonomisjef Per Schwabe i Se og Hør forlaget.

Han synes Telenor Media AS sliter med "enten dårlig organisering eller et snev av arroganse" i forhold til kundene sine.

Han tror ikke Se og Hør Forlaget har betalt for mye for sine oppføringer i katalogen, men utelukker ikke at det kan ha skjedd med andre, om de ikke følger godt nok med.

- Jeg snakket med fakturaavdelingen, og de sa de ikke har avtalene eller fakturabrev, forteller Schwabe.

- På fakturaen henvises det til avtale nummer sånn og sånn, men den avtalen klarer de ikke å fremlegge, sier han.

Fra Telenor Media opplyses det at de tidligere har fakturert via telefonregningen, men at de i år har sendt regningen separat.

- Det er vel dette de har reagert på, sier salgsdirektør Trond Lome. Han sier det ikke finnes kontrakter eller avtaler på denne typen oppføringer. Han benekter også at Telenor Media skal ha mottatt noe kommunikasjon fra Schwabe.

- De har aldri sendt inn reklamasjon. De fikk regning og purring, ingen reaksjon, dermed sendte vi kravet til inkasso. Vi kan heller ikke se å ha fått inn dokumentasjon fra dem før det gikk til inkasso. Man får ikke kontrakter, bare tilleggene - skriftlig melding om endring eller spesialbestillinger, og det er vel kanskje her misforståelsen ligger.

Schwabe innrømmer at han muligens var litt sen med å reagere på purringen, men mener det burde vært tatt tak i saken på et tidligere tidspunkt.

- Jeg sendte e-post og brev direkte, samt via inkassoselskapet Lindorff, uten å høre noe. Først nå skjer det noe. Etter at digitoday kikket på saken er vi blitt enige, forteller han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.