Sex skal selge pornobeskyttelse

Antivirus-selskapet Messagelabs bruker sex for å selge beskyttelse mot porno. Datavirus er ikke alltid nok.

- Selv om Internett utvilsomt har store kommunikasjonsmessige fordeler, er det også blitt kalt den store tidssløseren. Derfor er en av de viktigste faktorene i det å oppnå maksimale effektivitets-fordeler fra Internett, det å sikre seg at ens ansatte ikke kaster bort tid og ressurser på uautorisert Internett-bruk.

Det skriver markedssjef Jos White i kvartalsrapporten til antivirus-selskapet MessageLabs

Problemet er porno. Ifølge White koster porno milliarder av engelske pund hvert eneste år for bedriftene. Poenget er at MessageLabs, som lever av å skanne e-post etter datavirus, nå også skal tilby anti-porno.
Og hvordan selger man tjenesten anti-porno? MessageLabs kliner til med noen nakne mennesker i et badekar, for de vet like godt som pornobransjen at det selger kvartalsrapporten hakket bedre enn en samling grafer og statistikker.


For bedriftene kan pornosurfing føre til rettsaker og konflikter, det kan føre til at medarbeiderne roter bort tiden sin på TeenHardcoreXXX - Extreme Teen Action!!! heller enn det de skal gjøre. I tillegg tar det opp båndbredde på nettverket, og kan føre til at det påløper ekstra kostnader i den retning.

SkyScan AP (anti-porn) skal lanseres litt senere i år, og skal ved hjelp av bildeanalyse-programvare sjekke alle vedlegg i all e-post, for å se etter porno. Såkalt filterteknologi har mange kritikere, da den gjerne stopper mye rart som ikke har noe med porno å gjøre.

Det er den alltid sarkastiske anti-antivirus-skribenten Rob Rosenberger som har dratt kvartalsrapporten frem i lyset. Han kan også kose seg med å vise frem et salgsfremstøt fra antivirusselskapet Panda Software. På en messe valgte selskapet å profilere seg med å kle opp (av?) tre unge damer og gi dem navn etter datavirus som Melissa, ILoveYou og Kournikova. Bildet finner du her, bare husk at det koster arbeidsgiveren din etpar millarder i året om du velger å kaste bort tid på å kikke på det.

Til toppen