KRIGEN I UKRAINA

Skal gi upartiske treff – nå nedrangeres russisk propaganda

Dermed bryter selskapet sine egne prinsipper – til massiv kritikk fra brukerne.

Det er delte meninger om søkemotorens grep for å hindre russisk desinformasjon i å spre seg.
Det er delte meninger om søkemotorens grep for å hindre russisk desinformasjon i å spre seg. Foto: DuckDuckGo
11. mars 2022 - 19:00

Søkemotoren Duckduckgo har opparbeidet seg et rykte for å være et godt alternativ til Google for de personvernbevisste, og de lover å servere upartiske treff som ikke er filtrert etter preferanser eller selskapets egne politiske ståsted.

Nå tar selskapet for første gang et steg bort fra denne holdningen, til massiv kritikk fra brukerne.

Dermed følger de en lang rekke teknologiselskaper som tar avstand fra Russland etter invasjonen av Ukraina.

Nedrangerer sider

På Twitter melder Gabriel Weinberg, daglig leder og grunnlegger av Duckduckgo, at de fra nå av vil nedrangere sider assosiert med russisk desinformasjon.

Med andre ord, sider som søkemotoren kan knytte til russisk propaganda om krigen i Ukraina, vil ikke komme like høyt opp på lista over treff i søk

Eventyrlig vekst

Grunnlagt i 2008 som et alternativ til Google, har selskapet alltid fremmet personvern og filter-frie søk.

I fjor sommer kunne Duckduckgo melde om eventyrlig vekst, med mer enn 50 millioner nedlastinger av appen bare i løpet av 12 måneder, mer enn alle foregående år sammenlagt. I tillegg økte søketrafikken med 55 prosent, og søkemotoren ligger på andreplass blant de mest brukte søkemotorene i en rekke land, deriblant USA, Canada, Australia og Nederland, og tredjeplass i Norge.

Og i januar i år kom versjonen for PC, som lovet å bringe det beste fra appen til PC-plattformen.

Noe av populariteten kommer nettopp fra kundeløftet om ufiltrerte treff og et fritt internett.

Skal hindre «filter-boble»

Upartiske algoritmer, som gir deg de samme treffene uansett hvem du er, har lenge vært selskapets varemerke, og skal hindre at brukerne kommer i en «filter-boble».

Det gjør de i uttalt motsetning til verdens største søkemotor, Google, som bruker data om deg til å gi deg treff som skal oppleves mer relevante for akkurat deg. Det betyr at et søk du gjør på et ord, kan gi deg helt andre treff, enn om naboen søker på det samme.

Duckduckgo har selv beskrevet dette som en «filter-boble», og skrev blant annet i 2018 at dette var spesielt skadelig når folk søkte etter politiske temaer.

– Dersom folk for informasjon som leder dem til en side, på grunn av deres personlige filter-boble, så kan det ha betydelig effekt på politiske utfall, skrev selskapet i 2018.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

 Nå nyanserer selskapet for første gang denne holdningen, ikke alle fans er begeistrede.

Vekker reaksjoner

Med over ni tusen sitat-tweets og tjueto-tusen kommentarer, har meldingen med hashtag StandWithUkraine tydelig vakt reaksjoner.

Mange kommentarer tyder på at brukeren opplever utspillet som stikk i strid med det selskapet tidligere har stått for. Andre melder at de sporenstreks vil slutte å bruke søkemotoren.

Noen brukere sier tydelig i fra at de vil filtrere søkeresultatet selv, og at de er i stand til å kjenne igjen russisk propaganda, mens andre støtter beslutningen og mener søkemotoren er mer nyttig når den filtrerer etter god og dårlig informasjon.

Nytteverdi

I en uttalelse til Mashable, utdyper Duckduckgo sin beslutning.

– Den primære nytten til en søkemotor er å gi tilgang til nøyaktig informasjon. Desinformasjonssider som bevisst legger ut falsk informasjon for med vilje å villede folk, utfordrer den nytten, skriver Duckduckgo til Mashable.

Selskapet trekker frem statsstøttede medier som RT og Sputnik på eksempler på sider de nedrangerer.

– Det er viktig å merke seg at nedrangering er noe annet enn sensur, skriver de videre.

Vi plasserer ofte god informasjon om temaer som utvikler seg raskt, i godt synlige bokser øverst i søkeresultatet, skriver Weinberg på Twitter.

 

AMP-teknologien skal gjøre nettsider bedre på mobil, men har mange kritikere.
Les også

Google gjør nettsider raskere å laste på mobil: Nå slår Brave og DuckDuckGo ned på teknologien

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra