Skal hjelpe norske mediebedrifter i Silicon Alley

- Norske Internett-bedrifter må utvide horisonten, mener Lars Frelsøy. Nå reiser han til New York for å bygge opp New Media Network, et forum som skal hjelpe norske medieaktører til å få bedre innpass i Silicon Alley.

Det siste året har Lars Christian Frelsøy (34) byttet jobb som andre bytter skjorter. I hvert fall nesten. Han begynte som forretningsutvikler i Opera Software i fjor. Deretter var han en kjapp tur (en måned) innom Organizer, før han for fire måneder siden begynte som business development manager i HEP.

- Jeg får inderlig håpe folk skifter skjorte litt oftere enn dét, skyter Frelsøy inn. Men han innrømmer at han ikke er kjent for å sitte stille.

Og om to uker reiser han til New York for å begynne i ny jobb - igjen. Denne gangen er det Norges Eksportråd som får nyte godt av Frelsøys kompetanse. I New York får han tittelen "Industrial Advicer New Media".

Da han ble kontaktet av Eksportrådet i sommer var det ikke vanskelig å bestemme seg.

- Jeg er en singel "workoholic" som er optatt av internasjonalisering og av norsk innovasjon, forteller han til digitoday.no. - Det er mye spennende teknologi og innovasjon i Norge, men vi trenger i sterkere grad å komme oss ut i internasjonalt farvann.

Når han nå reiser vestover er det for å fokusere på New Media-miljøet i New York, Boston og Virginia-området. Her vil han blant annet jobbe tett sammen med Claude R. Olsen fra Teknisk Ukeblad. Les mer om Olsens rolle og planer her: Eksportrådet subsidierer Teknisk Ukeblads nettsatsing.

- New Media Network er et forum som skal bygges opp og som vil sette fokus på å hjelpe norske mediehus og innholdsleverandører til å få bedre innpass i miljøet rundt selskapene der premissene legges og trendene skapes, forteller Frelsøy.

Tall fra PricewaterhouseCoopers for mars i år viser, ifølge Frelsøy, at det nå finnes 8.500 bedrifter med totalt 250.000 ansatte innen nye medier i et relativt lite område på Manhatten i New York. Over 60 prosent av disse selskapene (som alle er to-tre år gamle) tjener penger. I snitt tjener selskapene penger etter to år.

Frelsøy mener norske Internett-bedrifter må utvide horisonten. - De må løfte blikket fra Svinesund til Silicon Alley. De må ha en visjon, og følge den.

Det er nettopp dette Frelsøy skal benytte de neste 360 dagene til. Han skal hjelpe norske bedrifter innen nye medier til å få et fotfeste i større markeder. Men for å få denne hjelpen må bedriftene være medlem i New Media Network, og det er ikke gratis.

Frelsøy vil gjerne understreke at medlemsavgiften gir godt utbytte.

- Det stemmer at det ikke er gratis, men medlemmene får løpende oppdatert informasjon om hva som skjer innenfor sektoren, både gjennom nyhetsbrev, intranett, medlemsbrev og ikke minst studieturer, sier han.

Frelsøy regner med at New Media Network vil få rundt 30 medlemsbedrifter blant de eksisterende aktørene i dag - både de toneangivende mediehusene og andre konvergens- og innholdsleverandører.

Eksportrådet har allerede fem eksisterende nettverk som er bygget i Silicon Alley og Silicon Valley.

Til toppen