Skyt monstre, sjekk damer, hjelp norske gründere å banke Sony og Microsoft

Det mye omtalte nettspillet Anarchy Online ble igår vist frem av stolte Funcom-ere. Massivt rollespill med sci-fi-handling og enorme "verdener" har gitt skryt fra bransjen. Beta-testerne er allerede igang med å hacke anarkiet.

Det norske spillselskapet Funcom AS
rykker nærmere lanseringen av sitt mye omtalte nettspill Anarchy Online.Datoen for Norden- og USA-lansering er satt til 27 juni, og når startskuddet går er det bare å cashe ut 449 kroner og belage seg på å betale abonnement for å ferdes i Anarcy Onlines store og fascinerende verden.

Funcom viste frem spillet til pressen denne uken, etter fem års utviklingsarbeid. Selskapet har allerede hatt nytte av 100.000 betatestere som har gitt tilbakemeldinger på spillopplevelsen, og disse har allerede begynt sitt arbeid med å finne ut alle detaljer.

- Det vil alltid være folk som er smartere enn oss, det har vi opplevd allerede i beta-perioden, sier produsent Tommy Strand.

Spillet er beskyttet mot piratkopiering ved at alle spillerne må ha sin unike kode for å få spille på Funcoms servere. Siden det er dér all action vil foregå håper selskapet at denne nøkkel-løsningen vil bekytte dem mot piratvirksomhet. Men det er fortsatt ting som kan manipuleres.

- Vi har sett at folk setter opp egne maskiner med pakkesniffere mellom sin spillmaskin og serverene, for så å prøve å manipulere pakkene som sendes, forteller han.

Pressen fikk se en videosnutt av spillet, der "vår" figur tok på seg utstyret sitt, løp rundt i terrenget en stund, traff en dame, skjøt noen monstre og siden gikk på nattklubb.

Noen av betatesterne har vært så ivrige at de har skrevet egne skript som setter sammen figurenes dansebevegelser til egne oppvisninger.

Spillfigurene løper rundt på planeten Rubi-Ka, som er eid av det multinasjonale, utvilsomt onde, selskapet Omni-Tek. Man kan velge å tilhøre Omni-Tek, slåss mot dem, eller være "fri". Deretter er det ut i terrenget for å omgås andre spillere, skyte monstre og skaffe kroner til eget livsopphold.

Spillverdenen er massiv - om det hadde vært mulig, ville det tatt en spiller ni timer å løpe fra den ene enden til den andre. I denne verdenen skal tusenvis av spillere interagere, chatte, slåss og handle med hverandre. Det ble antydet diverse intimiteter også, uten at salgssjef Nicolay Nickelsen gikk nærmere inn på det. Kanskje noen skriver en patch av typen NudeRaider, som fikk kinoaktuelle Lara Croft til å løpe naken rundt i Tomb Raider?

Funcom har ialle fall lagt inn "hemmelige" verdener, klær og andre fristelser spillerne kan lete etter.

Spillets fremgang skrives av Funcom, og har en varighet på fire år. Rammen for historien er allerede satt, mens episodene skrives underveis.

Selskapaet vil ikke avsløre hvor mange spill som er forhåndsbestilt, men antyder et sekssifret tall. Konkurrentene har også endel brukere, noe som lover godt for Funcoms pengestrøm. Microsofts Asherons Call har 140.000 spillere, Electronic Arts´Ultima Online har 240.000 og Sonys Everquest har hele 370.000.

Det foreligger ingen konkrete planer om å porte spillet til Microsofts spillmaskin Xbox, men selskapet jobber med andre titler for spillmaskinen.

Til toppen