Slå et slag for URL

Mange mennesker går til daglig omkring og er forvirret. Dette gjelder også på Internett, men gjelder det deg?

Mange mennesker faller under kategorien 'sterkt forvirret', både ute i verden og på Internett. Og da er det ikke noen psykiatrisk diagnose vi er ute etter å stemple på alle dere med lett flakkende blikk. 'Forvirret' kan også bety at man ikke vet helt hvor man er eller hvordan man skal komme dit man vil, og det er det ikke noe galt med.

Når man skal finne frem på Internett, er det veldig bra med søkemotorer som fungerer. Og det viser seg at folk bruker søkemotorene i en slik grad at de nærmest blir avhengige av dem, og ikke ser andre måter å finne frem på nettet.

digitoday vil derfor slå et slag for URL, eller universal resource locator - det nåværende adressesystemet på Internett.

En dyktig markedsfører kan snakke seg til kokepunktet om 'branding', og slike var det mange som hørte på da domenenavnauksjonene boblet som verst her i vår.

Da for eksempel www.business.com gikk for nesten 70 millioner kroner. Folk vil huske adresser og skrive dem inn i adressefeltet, tenkte man. Og da er jo URL-en www.business.com gull verdt.Yahoo! Inc er holdt for å være en av de sterkeste merkevarene på nettet i dag. Derfor må det være forstemmende for David Filo og Jerry Yang å se søke- og portaltjenesten AltaVistas A-liste over populære søkeord.


'Yahoo' ligger på førsteplass, 'yahoo.com' 27.plass, og 'www.yahoo.com' på 49.plass på listen.

Når folk er på søkemotoren Altavista leter de altså etter søke- og katalogtjenesten Yahoo!. Ikke ved å skrive det inn i adressefeltet, men ved å gå omveien om en annen søkemotor.

Det betyr at størstedelen av brukerne på nettet er omtrent ukjente med hvordan adressesystemet fungerer. Dette illustreres også ganske tydelig av at 'Hotmail', egennavnet og hoveddelen av URL-adressen til verdens mest populære nettbaserte e-posttjeneste, ligger på syvendeplass. Og på 22. plass. Og som nummer 49.

Norske surfere nøyer seg med å søke på 'Spray.no' (14.plass), ifølge Kvasirs lister.

Journalisten brukte et ganske langt kvarter på å lete rundt på nettet etter 'top 100 search words', 'yahoo AND search AND terms' og lignende, ved hjelp av diverse søkemotorer.

Istedenfor å gå rett til www.searchwords.com.

Nå vet nettfyken bedre.

Til toppen