Det startet en forventet storm av hatpost, flaming og bekyldninger om alt mellom himmel og jord, da Slashdot-grunnlegger Rob Malda sendte ut en e-post som forkynte nettstedets kommersielle fremtidskart.
Slashdot, som i overflaten er en lenkeliste som har utviklet seg til et av de mest omfattende diskusjonsforumene i sitt slag, startet som et hobbyprosjekt for Malda, og ble raskt kjøpt opp av flere aktører, i flere runder. Nå er dotcom-nedturen ankommet også der i gården.
I et informasjonsskriv nevner Malda motvillig at tjenesten etter hvert skal innføre samme type store annonser som Cnet og ZD Net har begynt å benytte seg av. Og for de som ikke takler å ha store, fargerike, kommersielle firkanter midt inne i artikler og diskusjonstråder, skal det bli mulig å kjøpe abonnement på tjenesten, slik at folk slipper annonsefeltene.
Malda anslår at de har rundt 250.000 daglige lesere, og siden det ikke er så lett å selge bannerannonser lenger, til tross for bransjens kanskje mest enhetlige demografi på leserne, blir det for dyrt å skulle tilby båndbredde i slike mengder uten å få inn noen kroner andre steder.
Du kan lese hele kunngjøringen her.