MyHeritage

Slektsdatagigant selges til amerikanere. Lover styrket personvern

MyHeritage har ingen planer om å selge kundenes DNA-data til tredjeparter.

Standen til MyHeritage under RootsTech-konferansen i 2017.
Standen til MyHeritage under RootsTech-konferansen i 2017. (Foto: MyHeritage)

MyHeritage har ingen planer om å selge kundenes DNA-data til tredjeparter.

Israelske MyHeritage er blant verdens største, kommersielle leverandører av slektsforskningstjenester. Selskapet ble etablert av Gilad Japhet i 2003. Nå har tjenesten 62 millioner brukere, hvorav mange er betalende kunder. Selskapet har siden 2012 også vært eier av Geni.com, en annen slektsforskningstjeneste med enda flere brukere. 

Denne uken ble det kjent at MyHeritage skal selges til det amerikanske Francisco Partners, et investeringsselskap som i løpet av drøyt 20 år har investert i mer enn 300 teknologiselskaper. Kjøpesummen er ikke oppgitt i pressemeldingen, men ifølge Techcrunch dreier det seg om 600 millioner dollar. Også flere av dagens eiere av MyHeritage, inkludert grunnleggeren selv, skal investere på nytt i selskapet.

Forbyr salg av DNA-data

I tillegg til slektstrær og ulike databaser med personopplysninger, tilbyr MyHeritage DNA-tester som kan gi svar på slektsforhold og opphav. 4,8 millioner kunder har benyttet seg av dette. Privat DNA-testing er generelt en noe omdiskutert virksomhet. DNA er personopplysninger som ikke bør komme på avveie. 

Riktignok lover både MyHeritage og Francisco Partners å styrke personvernrammeverket til MyHeritage, blant annet ved å utvide personvernpolicyen med utvetydig forbud mot å lisensiere eller selge gendata til tredjeparter. 

Samtidig er det ikke mer enn tre år siden selskapet hadde en stor datalekkasje, hvor epostadresser og passord-hasher for alle de registrerte brukerne kom på avveie. Slekts- og DNA-data skal derimot ikke ha vært omfattet av lekkasjen, da dette var lagret i isolerte systemer.  

Les også

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)
Til toppen