Forrester Research slapp nylig rapporten 'Online Advertising Eclipsed', som slår tilbake påstander om at reklamebaserte tjenester på Internett er i trøbbel.
Reklame og markedsføring i digitale kanaler vil bli anderledes enn bannerannonsene man ser på Internett idag, men vil likevel ha mye til felles med dagens markedsføring. Og selskapene vil bruke penger på disse kanalene, hevder Forresters analytikere.
Internett-markedsføring i Norden skal opp 730 prosent


For det er USA som er det største markedet, mens Europa kommer etter om rundt 18 måneder, tror Forrester.
Reklamemarkedet forandrer seg, og rapporten mener det er grunn til å tro at blinkende sjokk-bannerannonser og teppebombing av brukerne er på vei ut. 'Informasjon' er stikkordet.
Selskapet ser også for seg en vekst i 'europeiske verdier' - noe som betyr mindre USA-inspirert 'hard sell' og mer diskréte metoder for kundelokking. Noe som betyr at belønninger, rabatter og gaver må til, heller enn å hypnotisere mulige kunder med blinkende og støyende annonser og e-postbombing med supertilbud.
Og fremtidens annonsører vil heller ha resultater enn 'eyeballs'. Samtidig som hele avtalestrukturen for kjøp og salg av reklame forandrer seg, slik at man kanskje kan komme til å se løsninger hvor betalingen fra markedsfører til den som har annonseplassen baserer seg på antall klikk, kundetilknytninger eller til og med salg - heller enn rene sidevisninger.
Innholdsleverandørene vil ikke nøye seg med betaling per klikk eller prosent av salg. De vil kreve både forhåndsbetaling og prosenter, men Forrester ser for seg at annonsørene kan komme til å kreve kompensasjon hvis responsen ikke blir som forventet. Dermed stiller det krav til innholdsleverandørene om snarest å finne ut hva som fungerer i deres kanaler.
De globale budsjettene for markedsføring på Internett vil øke til 366 milliarder dollar innen 2005, mens markedsføring i digitale kanaler generelt vil øke til hele 50 milliarder innen fem år.
Forrester avslutter rapporten med å skjenne på Direct Marketing Association. Forrester gjorde en avtale om å presentere sine konklusjoner på et seminar i DMAs regi, og dermed begynte analytikernes postkasser, e-postkasser og faksmaskiner å fylles opp med reklame. Uten at DMA hadde bedt om lov. Forrester mener DMA må skjerpe seg hvis de skal representere sin bransje på en ordentlig måte.