De fleste norske butikker skal støtte Vipps Go innen ett år, hvis det går som Vipps-sjef Rune Garborg (bildet) håper. Løsningen ble lansert i dag.
De fleste norske butikker skal støtte Vipps Go innen ett år, hvis det går som Vipps-sjef Rune Garborg (bildet) håper. Løsningen ble lansert i dag. (Bilde: Marius Jørgenrud)
EKSTRA

Vipps Go

Slik er nye Vipps – blir en mobil markedsplass etter inspirasjon fra Kina

Dette er et gjennombrudd for et lite norsk fintech-selskap. Bankene har nemlig ikke laget løsningen selv.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »
Butikkene med Vipps Go-støtte skal bli mer synlige i neste release av appen. I dag må man trykke på menyvalget «send penger» og et ekstra klikk for å finne fram. Dette skal bli enklere, lover utviklingssjef Geir Øiestad.
Butikkene med Vipps Go-støtte skal bli mer synlige i neste release av appen. I dag må man trykke på menyvalget «send penger» og et ekstra klikk for å finne fram. Dette skal bli enklere, lover utviklingssjef Geir Øiestad. Foto: Marius Jørgenrud

GRÜNERLØKKA (digi.no): – Poenget er at Vipps skal gå fra å være en kjedelig transaksjonsbasert app til å bli en markedsplass for den enkelte kunde, sier DNBs utviklingssjef Geir Øiestad.

Vennebetaling består, men appen som et hundretalls norske banker har samlet seg bak får stadig ny funksjonalitet. Dette kommer i tillegg til fakturabetaling og betaling i nettbutikk.

Vi er på en hamburgerrestaurant for å bivåne lanseringen av Vipps Go en solvarm torsdag morgen.

La oss slå fast at dette er mer enn mobilbetaling. Det er også en meny og strengt tatt en hel mobilbutikkløsning. Kunden kan i ro og mak bla seg gjennom tilbudet og foreta en bestilling i mobilappen.

Appen finner utsalgssteder som er støttet i nærheten via geolokasjon eller et søk.

Målet er å være «overalt»

Kunden kan i prinsippet droppe å stå i køen i kassa. Legg noen varer i handlekurven og betal direkte fra bordet, eller du kan bruke samme løsning for å bestille takeaway. Utsalgsstedet får en bekreftet og ferdig betalt ordre med kundens navn.

– Fram mot sommeren skal 10 000 butikker være med. Om mindre enn et år er målet 50 000 utsalgssteder. Eller omtrent halvparten av landets betalingstransaksjoner i butikk, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Pris- og kostnadsmessig legger Garborg vekt på at de skal være konkurransedyktige med de andre betalingsløsningene butikkene har å velge mellom fra tidligere. «Enkelhet» er det de forsøker å selge inn systemet med.

– Utgangspunktet vårt er ikke at vi skal pushe prisene (transaksjonskostnad) vesentlig nedover, men vi skal være konkurransedyktige, konstaterer Garborg.

Ser til Kina

Inspirasjon til tjenesten har Vipps fått fra det fjerne Østen. Nærmere bestemt den kinesiske meldingsappen WeChat, eid av nettgiganten Tencent, som også har utvidet sitt mulighetsrom til blant annet nettbutikk på mobil.

– WeChat med 800 millioner brukere i Kina er inspirasjonskilden, bekrefter DNBs utviklingssjef Geir Øiestad.

Vi er en liten mygg som har klart å få en stor og langsiktig avtale. Dette sikrer oss økonomisk i mange år fremover.

Gjennombrudd for lite norsk IT-selskap

Vipps-avtalen betyr mye for fintech-selskapet Snappit. Det er et gjennombrudd som også gir muskler til en internasjonal satsing, sier medgründer Sven Nico Eppeland.
Vipps-avtalen betyr mye for fintech-selskapet Snappit. Det er et gjennombrudd som også gir muskler til en internasjonal satsing, sier medgründer Sven Nico Eppeland. Foto: Marius Jørgenrud

Men Vipps Go har ikke banksamarbeidet laget selv. Kjernen i løsningen er laget av et lite norsk fintech-oppstartselskap kalt Snappit AS. DNB har bare laget et eget brukergrensesnitt på toppen.

Bedriften ble startet i 2011 og holder til i oppstartsmiljøet Mesh i Oslo sentrum. Så sent som i fjor var de ikke mer enn fire ansatte. Med bakgrunn i DNB-samarbeidet har bedriften mangedoblet staben til nå drøyt 20 medarbeidere.

Ehandelsløsningen til Snappit har du kanskje sett tidligere. Den er brukt over mange år blant annet på Nadderud og Telenor Arena, på Alex Sushi og Stavkroa i Hemsedal. Bestilte du øl på Kontraskjæret under Fotball-EM i 2012 via mobilen, så var det denne løsningen som gjorde det mulig.

– Avtalen med Vipps betyr veldig mye for oss. Vi er en liten mygg som har klart å få en stor og langsiktig avtale.  Dette sikrer oss økonomisk i mange år fremover. Det gir oss også muskler til å satse internasjonalt, blant annet i Sverige og Danmark, forklarer medgründer og administrerende direktør Sven Nico Eppeland i Snappit til digi.no.

Systemet de har laget består ifølge ham av 1,5 millioner kodelinjer.

– Det er veldig mye logikk og avanserte ting som ligger bak. Det er rapporteringssystemer, tilgangssystemer; noen skal være VIP-medlem og ha sin egen meny, det er støtte for stamgjester og man kan lage så mange grupper man vil.

Snappit hadde før Vipps-avtalen rundt hundre kunder. Eppeland innrømmer gjerne at de gjennom Vipps har fått et gjennombrudd.

– Dette er et gjennombrudd og det er veldig moro. Vi har sett at dette er en løsning for fremtiden i mange år, men har ikke hatt økonomiske muskler eller en stor distribusjonspartner før nå, sier Sven Nico Eppeland.

Saken fortsetter under bildet. 

Dennis er positiv til den nye løsningen, men savner integrasjon mot kassasystemet.
Dennis er positiv til den nye løsningen, men savner integrasjon mot kassasystemet. Foto: Marius Jørgenrud

Sett opp butikk på 10-15 minutter

Vipps-sjef Rune Garborg var torsdag spent på hvordan både sluttbruker og butikkunder ville synes om brukeropplevelsen i løsningen. Han sier de tror at tilbudet vil innebære en forenkling for alle.

– Hovedpoenget er egentlig å gjøre det enkelt. Du skal kunne sette opp butikk på under 30 minutter. De aller fleste vil gjøre det på 10-15 minutter. Virksomheter som i dag har mindre ressurser eller ikke ressurser til å drive markedsføring kommer inn på en markedsplass. Det tror vi er et sterkt og godt verdiforslag, sier Garborg.

Daglig leder ved burgerrestauranten Munchies, Dennis Ejnebrand, er positiv til Vipps Go. Samtidig ser han noen forbedringspunkter.

BAK KASSA: Butikkpersonell får opp bestillinger utført fra Vipps Go i et eget webgrensesnitt, her på et nettbrett. Inntil det eventuelt foreligger en integrasjon mot kassasystemet må de dermed sjonglere flere skjermer.
BAK KASSA: Butikkpersonell får opp bestillinger utført fra Vipps Go i et eget webgrensesnitt, her på et nettbrett. Inntil det eventuelt foreligger en integrasjon mot kassasystemet må de dermed sjonglere flere skjermer. Foto: Marius Jørgenrud

– På sikt ser jeg på dette som en kjempebra løsning. Det er foreløpig litt upraktisk å håndtere både vanlig kassekø og bestillingene som tikker inn på egen Vipps-løsning på et nettbrett, mener Dennis. Han savner en integrert løsning der også mobilbestilling er del av det ordinære kassasystemet.

– Bedre og raskere å kjøpe løsningen

En aktør som DNB og banksamarbeidet rundt Vipps har store utviklingsressurser både internt og eksternt. Hva er årsaken til at de velger å kjøpe inn lisens fra Snappit fremfor å lage noe selv?

– Det å drive butikk er egentlig ikke kjernekompetansen til banken. Snappit har mye erfaring på det området og har levert apper i flere år, og da er det mye bedre og raskere for oss å kjøpe den kompetansen og løsningen. Vi har bare laget vårt eget brukergrensesnitt på toppen. Det er også viktig for DNB å samarbeide med fintech-bedrifter og gjøre sånne samarbeid, sier utviklingsjef Geir Øiestad til digi.no.

Fem-seks stykker har brukt til sammen 2 måneder på å lage tilpasningene, altså det overliggende brukergrensesnittet Vipps har fått på plass.

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)
Til toppen