ANALYSER

Smartmobilmarkedet har nådd toppen

Fallet i iPhone-salget setter sine spor.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
28. apr. 2016 - 09:37

Både IDC og Strategy Analytics kom i går med foreløpige tall for smartmobilmarkedet i årets første kvartal. Det er betydelige forskjeller i de to prognosene, men begge er i alle fall enige om at den til tider enorme veksten som har preget smartmobilmarkedet nærmest kontinuerlig siden 1996, nå er over.

IDC mener riktignok at det fortsatt var litt vekst i markedet i forrige kvartal, 0,2 prosent eller omtrent 500 000 flere leverte enheter, sammenlignet med i samme kvartal i fjor.

Men Strategy Analytics mener at markedet helt har snudd og at det i forrige kvartal ble levert 3,0 prosent færre enheter enn for et år siden.

Forskjellen skyldes primært at Strategy Analytics’ tall for leveransene i første kvartal i fjor er en rundt ti millioner enheter høyere enn tallet til IDC, samtidig som at de er ganske enige om at det ble levert knapt 335 millioner enheter i forrige kvartal.

De kjente taper

Den manglende veksten påvirker på ikke måte alle leverandørene på samme måte. Begge de to klare markedslederne, Samsung og Apple, taper både salg og markedsandeler, men nedgangen til Apple er klart størst.

Smartmobilmarkedet i årets første kvartal ifølge IDC.
 

Samsung kom faktisk med kvartalsresultater i natt som for mobilvirksomheten som skal være de beste på nærmere to år. Både omsetningen og overskuddet har økt betydelig fra i samme kvartal i fjor. Dette forklares primært med sterk, innledende etterspørsel etter toppmodellene Galaxy S7 og S7 Edge.

Smartmobilmarkedet i første kvartal av 2016 ifølge Strategy Analytics.
 

De resterende selskapene på topp fem listene er alle kinesiske, men ikke nødvendigvis de samme som i fjor. Huawei styrker tredjeplassen i begge rapporter med en vekst i leveransene på over 50 prosent.

Nykommere

Hos IDC har både Lenovo og Xiaomi blitt skjøvet ut av topp fem listen. Inn har Oppo og Vivo kommet, som begge har økt leveransene sine med godt over hundre prosent det siste året. Begge gjør det sterkest i hjemlandet, men markedsfører også enheter i en del andre land, Oppo i betydelig større grad enn Vivo.

I tallene til Strategy Analytics har Oppo gått inn på en fjerde plass, men der holder Xiaomi fortsatt femteplassen. Selskapet har dog opplevd noe nedgang i leveransene det siste året.

Utviklingen i markedet skyldes ifølge analyseselskapene primært at markedene nå er mettet, også i utviklingsland, hvor det nå er færre som kjøper smartmobil for første gang.

IDC mener at nedgangen i iPhone-leveransene skyldes at kundene med iPhone 6/6 Plus ikke mener at det en oppgradering til 6S er berettiget for tiden. Den nye iPhone SE vil ifølge IDC kunne utfordre Android-enheter i samme prisklasse i markeder hvor iPhone tradisjonelt har blitt ansett som for dyrt. Men samtidig er SE-modellen såpass dyr at det finnes tilsvarende kraftige enheter til lavere pris, spesielt fra konkurrenter i Kina og India.

SE-modellen vil først gjøre seg gjeldende i tallene for andre kvartal.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.