Mediekonsernet Modern Times Group AB har solgt sitt første
såkalte digital-TV-domene til SMS-leverandør Eurobate.
digitoday.no skrev nylig at både ViaSat og Canal Digital er klare for digital, interaktiv reklame, og nå har altså ViaSat startet. Dermed er konvergensen så godt som ankommet, og det er klart for markedsbombing av TV-poteter med aktiv fjernkontrollstyring.
Et slikt domene brukes til å lage egne sider for annonsøren, som så kan kjøpe reklameplass mellom TV-programmene for å lede seere med parabol eller digital dekoder inn på sitt "område".
Der kan det etter hvert tilbys interaktive tjenester som går utenpå dagens lineære, push-reklame, men hva Eurobate skal gjøre med sitt domene sier pressemeldingen ingenting om.
Det, forklarer markedssjef Pål Storvestre, er fordi de ikke helt vet hva slags muligheter som ligger i teknologien ennå.
- Jeg skal på kurs i morgen, sier han til digitoday.no.
Der skal han lære mer om hvilke muligheter som ligger i det å ha sine egne sider liggende i TV-rommet til 153.000 ViaSat-kunder.
- Det blir en litt annen måte å tenke interaktivitet på, med mer push-reklame og mye fetere innhold enn tekst-TV.
Eurobate har, etter det digitoday forstår, betalt i nabolaget av 150.000 kroner for sin plass i MTGs TV-univers.