Når du kjører bil og navigerer med Google Maps, foreslår appen vanligvis de rutene som tar kortest tid å kjøre. Brukeren har i tillegg mulighet til å angi at motorveier, bomstasjoner og ferger skal unngås.
For noen, og ikke minst elbilførerne, er kanskje drivstoff- eller strømforbruket på turen vel så viktig som tidsbruken. Så istedenfor å velge en rask, men kupert rute med høyt forbruk, kan det være lønnsomt å kjøre en noe lengre, men flatere vei.
Slike hensyn tar Google Maps i liten grad i dag. Det eneste unntaket er når det er kø. Da kan man bli anbefalt å kjøre en alternativ og tidsbesparende rute, som også kan vise seg å være mer økonomisk, siden køkjøring er lite drivstoffeffektivt.
![Googles inkognito-modus i Chrome har vært kontroversiell, og som et ledd i et forlik skal Google nå slette enorme mengder data hentet inn fra brukere som har brukt modusen.](https://images.gfx.no/130x87/2660/2660891/inkognito-modus.jpg)
Slipper rettssak: Sletter enorme mengder data
Drivstoppeffektivt
Snart kan det komme en endring i Google Maps som også tar hensyn til forbruk. I USA er Google i ferd med å bygge en ny rutemodell som optimaliseres for lavere drivstofforbruk, sammen med USA energidepartement. Nettopp veihelling og fare for kø skal være faktorer som brukes i ruteberegningene.
Motivasjonen for det hele er riktignok å redusere CO2-utslippene og ikke først og fremst drivstoffutgiftene til bilistene. Men lavere drivstofforbruk fører til begge deler.
Så lenge den mest øko-vennlige ruten ikke tar mye lenger tid enn den raskeste ruten, vil den øko-vennlige ruten velges. Er forskjellen betydelig, overlates valget til brukeren.
Ifølge Google vil denne funksjonaliteten bli tilgjengelig i USA på Android og IOS senere i år. Den skal rulles ut globalt etter hvert.
Bli varslet om forbudssoner
En annen funksjon som skal rulles ut i deler av Europa i juni, er varsling om lavutslippssoner som man finner i stadig flere byer. Her kan det for eksempel være forbudt å kjøre bil med en eldre dieselmotor. Kartappen vil kunne fortelle om det er tillatt å bruke kjøretøyet i disse områdene, om ruter rundt disse områdene eller alternative måter å reise inn i sonene. I første omgang skal dette støttes Frankrike, Nederland, Spania, Storbritannia og Tyskland.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det skal snart også bli enklere for brukerne av Google Maps å sammenligne ruter med ulike transportmåter. Kanskje det faktisk tar kortest tid å gå?
Som fotgjenger kan det være fint å bruke Live View-funksjonen i Google Maps for å finne fram i uoversiktlige byer, men nå har Google åpnet for bruk av denne funksjonen også innendørs i et antall kjøpesentre, så langt bare i en håndfull amerikanske byer. Dette skal gjøre det enklere for brukerne å finne fram til slik som toaletter, minibanker og heiser. Om noen måneder skal også utvalgte flyplasser og togstasjoner i Tokyo og Zürich legges til. Da kan det bli enklere å finne riktig utgang eller perrong.
Dette skal bare være noen av mer enn 100 forbedringer støttet av kunstig intelligens som skal komme i Google Maps i løpet av året.
![Markedet begynner å bli overfylt av KI-modeller, og nå ser det ut til at enda en er på vei fra Microsoft.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839246/COLOURBOX55102538.jpg)
Medier: Microsoft jobber med sin egen KI-modell