Google Maps

Snart kan Google Maps velge mer øko-vennlige kjøreruter

Lover mer enn hundre AI-baserte forbedringer i år.

Google Maps som foreslår den mest drivstoffeffektive ruten.
Google Maps som foreslår den mest drivstoffeffektive ruten. Skjermbilde: Google
Harald BrombachHarald Brombach– Journalist
30. mars 2021 - 18:00

Når du kjører bil og navigerer med Google Maps, foreslår appen vanligvis de rutene som tar kortest tid å kjøre. Brukeren har i tillegg mulighet til å angi at motorveier, bomstasjoner og ferger skal unngås.

For noen, og ikke minst elbilførerne, er kanskje drivstoff- eller strømforbruket på turen vel så viktig som tidsbruken. Så istedenfor å velge en rask, men kupert rute med høyt forbruk, kan det være lønnsomt å kjøre en noe lengre, men flatere vei.

Slike hensyn tar Google Maps i liten grad i dag. Det eneste unntaket er når det er kø. Da kan man bli anbefalt å kjøre en alternativ og tidsbesparende rute, som også kan vise seg å være mer økonomisk, siden køkjøring er lite drivstoffeffektivt.

Datatilsynet finner at  Kirkens Bymisjon har tilgjengeliggjort personopplysninger fra tjenesten ifengsel.no for blant andre Snap og Meta. Illustrasjon fra Ullersmo fengsel.
Kommentar

Fjern overvåkningsknappen

Drivstoppeffektivt

Snart kan det komme en endring i Google Maps som også tar hensyn til forbruk. I USA er Google i ferd med å bygge en ny rutemodell som optimaliseres for lavere drivstofforbruk, sammen med USA energidepartement. Nettopp veihelling og fare for kø skal være faktorer som brukes i ruteberegningene. 

Motivasjonen for det hele er riktignok å redusere CO2-utslippene og ikke først og fremst drivstoffutgiftene til bilistene. Men lavere drivstofforbruk fører til begge deler. 

Så lenge den mest øko-vennlige ruten ikke tar mye lenger tid enn den raskeste ruten, vil den øko-vennlige ruten velges. Er forskjellen betydelig, overlates valget til brukeren. 

Ifølge Google vil denne funksjonaliteten bli tilgjengelig i USA på Android og IOS senere i år. Den skal rulles ut globalt etter hvert.

Bli varslet om forbudssoner

En annen funksjon som skal rulles ut i deler av Europa i juni, er varsling om lavutslippssoner som man finner i stadig flere byer. Her kan det for eksempel være forbudt å kjøre bil med en eldre dieselmotor. Kartappen vil kunne fortelle om det er tillatt å bruke kjøretøyet i disse områdene, om ruter rundt disse områdene eller alternative måter å reise inn i sonene. I første omgang skal dette støttes Frankrike, Nederland, Spania, Storbritannia og Tyskland.

Det skal snart også bli enklere for brukerne av Google Maps å sammenligne ruter med ulike transportmåter. Kanskje det faktisk tar kortest tid å gå? 

Som fotgjenger kan det være fint å bruke Live View-funksjonen i Google Maps for å finne fram i uoversiktlige byer, men nå har Google åpnet for bruk av denne funksjonen også innendørs i et antall kjøpesentre, så langt bare i en håndfull amerikanske byer. Dette skal gjøre det enklere for brukerne å finne fram til slik som toaletter, minibanker og heiser. Om noen måneder skal også utvalgte flyplasser og togstasjoner i Tokyo og Zürich legges til. Da kan det bli enklere å finne riktig utgang eller perrong. 

Dette skal bare være noen av mer enn 100 forbedringer støttet av kunstig intelligens som skal komme i Google Maps i løpet av året. 

Frank Karlitschek, administrerende direktør hos Nextcloud, opplever stor interesse fra danskene.
Les også:

Danskene flykter fra big tech: Så mange er på vei til tysk Microsoft-alternativ

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.