- Vi kommer til å sette oss ned sammen med en advokat og vurdere hva som vil skje videre. Det virker som de ikke vet så mye om Playstation, for det er mye i dommen som er "hull i hodet", sier Stefan Hilt til digi.no.
Han driver nettbutikken Multimedia Import, som kom i fokus da de slo agentur-innehaver Egmont grundig på lansering av PS2 i Norge.
Hvis dommen får stå, betyr det at varemerker avgjør hvem som har rettighetene til domenenavn også i Norge.
Playstation2-fiasko for SmartShopper
SmartShopper fikk (nesten) strømsjokk
Skal feie konkurrenten av nettet
Gutteromsfirma refser Sony
Dommen, som ble kunngjort mandag, slår ifølge Bergensavisen fast at Hilt må betale erstatning og saksomkostninger på rundt 200.000 kroner, i tillegg til å tilbakeføre domenenavnet Playstation2.no til Sony. Han får ikke lov å eie domenenavn med ordet PlayStation, og må fjerne alle Playstation-logoer fra sidene sine.
- Dette vil få store konsekvenser for bransjen - det de sier er at det er ulovlig å broke logoen, men det gjelder jo alle nettbutikker og andre butikker også. Da får de fjerne alle fansider, og ta seg en tur innom alle butikker i Europa og ta vekk plakater og Playstation-dørmatter, sier en lettere oppgitt Hilt til digi.no.
Han mener likevel ikke det vil få store forretningsmessige konsekvenser for gutteromsfirmaet. - Vi har fått enorm oppmerksomhet fra denne saken, så det er ikke så farlig. Vi har penger å betale med, forteller han.
Hilt tror det er Egmont som står bak. Et opprinnelig forslag til forlik, der hilt skulle få 50.000 kroner for å gi fra seg navnet, ble avvist. - Vi kunne gått stille i dørene og tatt pengene, men vi sa nei. Det er Egmont som har presset på i denne saken - de liker sikkert ikke at vi driver med parallellimport. Det er jo forståelig at de fikk klump i halsen da vi lanserte Playstation 2 ett år før dem, sier han.
Hilt må betale Sony 75.000 kroner i vederlag, 50.000 kroner i erstatning og 69.000 kroner for gigantselskapets saksomkostninger. Om han da ikke anker.