Agresso og deres konkurrenter må svette mer for hver nye kunde i år enn tidligere på 90-tallet, mener analyseselskapet IDC. Salget og vedlikeholdsavtaler for mellomstore økonomiløsninger i Europa vil bare øke med syv prosent i 1998 til totalt 14 milliarder kroner, tror analyseselskapet.
Agresso er en av konkurrentene som forsøker å skaffe seg en del av denne kaken og har de siste årene vokst kraftig gjennom både oppkjøp og etablering i en rekke europeiske land, blant annet England og Tyskland.
Veksten i salget av regnskapsprogramvare vil i år bremses opp av to faktorer: Den viktigste er trolig en økende konkurranse mellom stadig flere leverandører. Men også valuta-turbulensen i høst har dempet salget, mener IDC.
- De mellomstore leverandørene som Agresso presses fra begge kanter. De store internasjonale aktørene som SAP, Baan, Oracle og Peoplesoft forenkler sine løsninger mens de små, nasjonale leverandørene bygger sine produkter ut og selger dem til stadig større kunder, sier Anders Munk Ebbesen, markesdsanalytiker for europeiske programvare hos IDC til digi.no.
Thorolf Kildal, administrerende direktør i Agresso er enig i IDCs analyse:
- Konkurransen blir hardere, både SAP, Baan, Peoplesoft og Oracle begynte for alvor i fjor sitt angrep på det mellomstore markedet, men det vil ta tid å tilpasse produkter og organisasjon til kravene disse mindre kundene har. Vi møter de store ganske ofte nå, men klarer likevel å vinne kontrakter både på pris og kvalitet, sier Kildal.
Ebbesen mener Agresso bare må forstette på sin spesialisering blant annet mot offentlig sektor.
- Uten en spesialisering vil de mellomstore leverandørene over tid bli knust av SAP og Baan, mener han.
IDC definerer det mellomstore markedet som kunder som omsetter for mellom 240 millioner og 1,8 milliarder kroner. I 1997 vokste salget til disse kundene med 8,6 prosent, noe IDC altså mener vil falle litt i år. IDC mener et prispress og bedre teknologi, blant annet Windows NT og Microsoft SQL Server, vil øke utskiftingstakten for de minste kundene.