Analysebyrået Jupiter MMXI
mener bredbåndsutviklingen i Europa vil gå tregt - og det på grunn av for lite konkurranse, slik at prisene blir for høye for folk flest.
På tross av massive reklamekampanjer for bredbånd over hele Europa, spår Jupiter at "bare" 10 millioner brukere vil ha kjappe linjer innen 2003.
Rundt 14 prosent av husholdningene vil ha koblet seg til bredbåndslinjer i 2005, hvilket vil si 32 prosent av alle som er på nettet, skriver selskapet i en pressemelding.
Norge, Sverige, Danmark og Finland vil ha en litt kjappere utvikling, med hele 30 prosent av alle husholdninger på bredbånd innen 2005.
I nedre enden av skalaen finner vi Frankrike, Italia og Spania som bare vil ha 10 prosent av husholdningene lenket til en skjerm med fet linje innen den tid, ifølge Jupiters spådommer.
Satser 400 millioner på ADSL
Telenor forbereder svensk bredbåndsinvasjon
Telenor frister utlendinger med høy surfehastighet
Trådløst bredbånd til Karasjok
Selskapet mener den store utfordingen for tilbyderne er å synliggjøre hva bredbånd kan brukes til -- de fleste av de 3.420 spurte ville ha bredbånd for å holde telefonlinjen fri mens de surfer.
Analytiker Staffan Engdegard mener prisene skremmer folk fra å bestille bredbåndslinjer, blant annet fordi de ikke ser hvilke andre fordeler --så som nettspill, bedre kvalitet på nedlastet musikk, TV-programmer og film på nettet, programvareleie eller e-læring -- de kan få fra en slik tilknytning.