Spotify, med de svenske gründerne Daniel Ek og Martin Lorentzon i spissen, har fått 1 millioner nye kunder siden desember. Men er veksten sterk nok for selskapet? (Bilde: Spotify)

Spotify: 1 million nye kunder siden jul

Men er veksten sterk nok?

Siden desember i fjor har den svenskættede musikktstrømme-tjenesten Spotify tiltrukket seg 1 million nye, betalende, brukere. Det er en betydelig økning som gjør at de nå totalt har 6 millioner kunder som betaler for å ha tilgang til selskapets store musikkbibliotek. Talene ble rapportert av Cnet News og ble presentert på South By Southwest (SXSW) Interactive-festivalen som nå går av stabelen i Austin, Texas.

Doblet vekst

Totalt skal selskapet ha 24 millioner aktive brukere, noe som er rundt dobbelt av hva de hadde i fjor. De har med andre ord opplevd en dramatisk vekst og oppstartsselskapet har klart å bli en betydelig aktør i musikkmarkedet, og har et sterkt forsprang på både Google og Apple som nå har varslet selskapet konkurranse.

70 prosent til plateselskapene

Sterk vekst til tros: Selskapet har et godt stykke igjen til å levere lønnsomhet, ifølge Cnet. Selskapet ligger an til å tjene 684 millioner dollar, rett i underkant av fire milliarder kroner, på abonnementsinntekter alene i år.

I tillegg kommer hittil ukjente annonseinntekter fra de som bruker tjenesten gratis. Men rundt 70 prosent av inntektene går rett videre til plateselskapene. Det som er igjen skal betale for alt: Markedsføring, teknologi, ansatte og så videre. Det har tidligere blitt rapportert at Spotify må betale 75 prosent.

Viktige forhandlinger

Selskapet har hentet inn rundt 280 millioner dollar i venture-kapital som skal holde dem likvide. For selskapet er det derfor helt avgjørende å vokse mye, og det raskt. Det er den eneste muligheten de har til å bringe inn tilstrekkelig med inntekter til plateselskapene, slik at de kan fremforhandle bedre betingelser.

Cnet skriver at det inneværende året blir svært avgjørende. Industri-kilder sier til nyhetstjenesten at de er i forhandlinger med tre av de største plateselskapene, som Universal, Sony og Warner, om nye betingelser.

Men Spotify har et meget godt kort på hånden: Deres tjeneste har fått mye av ansvaret for at musikk-industrien nå opplever vekst siden 1999.

Dette skjer samtidig som gigantene inntar markedet som Spotify på mange måter har åpnet opp: YouTube har tidligere annonsert at de vil inn i dette markedet. Med sin eksisterende store brukerbase kan de kjapt overta markedet.

    Les også:

Til toppen