IT-BRANSJEN

Sterke tall fra Microsoft: Fortsetter veksten innen bedriftsprodukter

Fortsetter å tjene gode penger på bedriftssatsingen.

Microsoft, her ved toppsjef Satya Nadella, har grunn til å være fornøyde med de siste tallene.
Microsoft, her ved toppsjef Satya Nadella, har grunn til å være fornøyde med de siste tallene. Foto: Microsoft
30. jan. 2020 - 08:23

Microsoft la i går frem tallene for kvartalet som endte den 31. desember, og selskapet kan notere seg sterk vekst i de fleste av de viktige kategoriene og en solid bunnlinje denne gangen også.

Windows-gigantens samlede omsetning lå på 36,9 milliarder dollar i perioden, en økning på 14 prosent sammenlignet med samme periode året før. Dette er omtrent den samme økningen som ble rapportert i forrige kvartal.

Vellykket bedriftsfokus

Av andre nøkkeltall lå driftsinntektene på 13,9 milliarder, en økning på 35 prosent, mens netto overskudd endte på 11,6 milliarder dollar – som er en oppgang på solide 38 prosent.

Microsoft-toppsjef Satya Nadella har meislet ut en god strategi for selskapet med sitt økende fokus på bedriftsprodukter.
Les også

Microsoft er nå verdens mest verdifulle selskap takket være bedriftsfokus – tok igjen Apple for første gang på 10 år

Som tidligere er det i stor grad bedriftsproduktene og -tjenestene Microsoft tjener penger på.

Ifølge selskapets tall er veksten sterkest innen serverprodukter og skytjenester, hvor omsetningen økte med solide 30 prosent, i stor grad drevet av Azure, som vokste med 62 prosent. Dermed har Azure-veksten tatt seg litt opp fra forrige kvartal.

Omsetningen av de kommersielle Office-produktene og skytjenestene økte med 16 prosent, hvorav den kommersielle utgaven av Office 365 var den store drivkraften – med en økning i omsetningen på 27 prosent.

Fortsatt Windows-vekst

Microsoft tjener også penger på LinkedIn, som opplevde en omsetningsøkning på 24 prosent.

Kjerneproduktet Windows fortsetter ellers å være en viktig inntektskilde. Windows-omsetningen gikk opp med 18 prosent i kvartalet, hvorav de kommersielle Windows-produktene og -skytjenestene økte med 25 prosent.

Den forbrukerorienterte Xbox-satsingen er det eneste området hvor Microsoft opplever markant nedgang. Omsetningen av Xbox-innhold og -tjenester gikk ned med 11 prosent i perioden.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra