Sun drar i gang ny runde med tynne java-klienter

Tirsdag 7. september, tre år etter at JavaStation ble lansert inn i en av datahistoriens flopper, prøver Sun igjen: Selskapet lanserer et rimelig stykke hardware som skal friste større selskap til å droppe PC-en.

Sun Microsystems har lenge forsøkt å realisere drømmen om å bruke java som brekkstangen som skal vippe "The Evil Empire" - nærmere bestemt Microsoft - av pinnen, og sørge for en litt større likevekt i det globale IT-markedet.

I slutten av oktober 1996 - nesten tre år siden - lanserte Sun det som man kunne være tilbøyelig til å tro skulle bli den siste spikeren i kista til Microsoft: JavaStation, en liten, sprek, men nokså dum boks, til den fantastiske pris av 742 dollar (du kan lese artikkelen digi.no skrev under).

JavaStation floppet totalt, først og fremst fordi det primære salgsargumentet floppet: Prisen, som syntes gunstig i utgangspunktet - den gang kostet en mainstream PC gjerne fra 2000-3000 dollar og oppover - ble raskt nøytralisert av et utrolig prisfall på PC-er. De falt ned mot dagens nivå, og dermed ble det ikke særlig fristende å kjøpe en tynn klient.

Nå skal Sun prøve seg igjen. Det eneste som er kjent om lanseringen i New York tirsdag er at dette er et nytt stykke java-basert hardware. Denne gangen snakker man om priser under 500 dollar.

(Les også digi.no-nyheten: Sun deler ut Office-konkurrent gratis).

Til toppen