Svake brukertall for Opera

Analyseselskapet Onestat hevder at Internet Explorer taper litt markedsandeler, men tallene for Opera er deprimerende lave.

Microsoft Internet Explorer beholder plassen øverst på tronen blant nettleserne, til tross for et økende antall surfere som heller ville kronet Netscape, Mozilla eller Opera til konge.

Ifølge en undersøkelse fra analysefirmaet Onestat, har hele 95,3 prosent av de målte brukerne benyttet en eller annen versjon av Internet Explorer, skriver ZD Net. Selv om dette innebærer et lite dropp fra forrige måned - ikke mer enn 1,3 prosent - noe som kan ha sammenheng med lanseringen av Mozilla 1.0 eller Netscape 7.0 for kort tid siden. Det kan også tenkes at norske Opera Software AS har skaffet seg noen flere brukere med sin lansering av versjon 6.

Tallene gir trolig et av de første bedre anslag for hvor mange brukere den norsk nettleser-produsenten har.

Les også

Onestat har analysert nettleserene til to millioner surfere, delt på 20.000 besøkere fra 100 forskjellige land per dag, og disse av brukerne har 46 prosent oppgradert til IE 6.0, mens resten av Explorerbrukerne sitter på eldre versjoner. IDG.se spekulerer i om tallene vil endre seg endel når Service Pack 1 til Windows XP kommer - i og med at det da skal bli mye enklere å hive ut komponenter man ikke vil ha fra operativsystemet.


Her er listen over nettleserenes markedsandel:

1. Microsoft IE 6.0 - 46,4%
2. Microsoft IE 5.5 - 23,9%
3. Microsoft IE 5.0 – 23,5%
4. Netscape Navigator 4.0 – 1,4%
5. Microsoft IE 4.0 – 1,2%
6. Opera 6.0 – 0,6%
7. Netscape Navigator 3.0 – 0,5%

Nå har det tidligere vært usikkerhet omkring Operas andel i slike målinger, fordi Opera kan identifisere seg i utgangspunktet som Internet Explorer, men ifølge Onestat skal ikke dette ha noe å si.

- Vi har snakket med Opera, de kontaktet oss for en stund siden for å sørge for at deres andel ble rettferdig målt. -Det er et lite JavaScript vi legger på sidene, og det fanger opp antall Mozilla og Opera-brukere helt korrekt, sier en talsmann for Onestat til digi.no. Operas andel av nettlesermarkedet harhatt en global økning på 0,2 prosent siden sist måned.

digi.no kommer tilbake med kommentarer fra Opera etterhvert. Selskapets forretningside er å tjene penger på å selge sin nettleser til forskjellige maskinvareprodusenter. PC-versjonene for ulike operativsystemer har Opera tidligere uttalt at stort sett er et PR-verktøy.

Til toppen