Telefon - Internett, 1-0

Dumme navigasjonssystemer, teite svar, servere som ikke svarer. Internett hadde ikke en sjangs mot den hyggelige damen på reisebyrået.

Det skulle bestilles en tur. I siste liten skulle det bestilles en tur, for to Europa-hungrige påsketurister som bare ville ut og vekk i påsken. Til Amsterdam skulle de, rusle rundt og kjenne på fraværet av Kvikk-Lunsj, våte raggsokker, appelsiner og skismurning i håret.

Som Internett-journalist er det naturlig å sjekke mulighetene for bestilling på Internett. For de har reklamert med det, har de. eBookers.com, Zolong.com, Restplass.com, Seat24, Travis.com og hele bunten har flagget sine fantastiske muligheter for reisehungrige som vil dempe sulten i en fei.

Så vi prøvde dem alle. Men problemet er at går ikke an å åpne et nettleservindu og si "jeg vil til Amsterdam, vil helst reise på mandag eller tirsdag og komme hjem en uke senere, men det ikke så nøye, bare vi får noen dager langs kanalene, på loppemarked og rundt omkring, vettu."

Vi prøvde i timevis. Men uoversiktlige menyer, merkelige feilmeldinger, innloggingskrav og lite oppdaterte lister gjorde det vanskelig. Og det ble totalt umulig på de nettstedene som eventuelt måtte ha ventet på betaling før de skrev ut billettene i Oslo og sendte dem med posten til oss.

Så dermed krasjet den planen. Eller plan og plan. VI fikk tilbud om sykt kompliserte og dyre løsninger med alskens flyruter i inn- og utland. Billigste og enkleste løsning kom på nesten 6000 kroner, og ville medført ugudelige ventetider på obskure flyplasser.

Så vi ringte ett av de lokale reisebyråene i stedet, og sa "jeg vil til Amsterdam, vil helst reise på mandag eller tirsdag og komme hjem en uke senere, men det ikke så nøye, bare vi får noen dager langs kanalene, på loppemarked og rundt omkring, vettu."

Fem minutter etter hadde den hyggelige damen reservert billetter med omtrentlig ønsket avgangstidspunkt, perfekt hjemreisetidspunkt og alt inkludert. Samlet pris kroner 3880,- per person. Fin stemme hadde hun også.

Til toppen