Telenor lanserer SET-konkurrent

Internett-bransjen i Norge kan stå foran store forandringer: I stillhet har Telenor utviklet en langt billigere og enklere konkurrent til SET, den nåværende standarden for sikker handel på Internett. Telenor mener løsningen kan selges til utlandet.

De færreste handler på Internett i frykt for å bli svindlet. Databransjen, bankene og kortselskapene har forsøkt å utvikle trygge systemer, men deres SET-standard har blitt massiv kritisert for den høye brukerprisen og tungtvint bruk.

I det stille har derfor Telenor POS og Telenor Link utviklet DIP (Direkte Internett Penger), et nytt system for små pengetransaksjoner, som de ruller ut i disse dager. Dermed kan telegiganten tilby den norske Internett-bransjen et sikkert, sertifikat-basert system for å ta seg betalt for blant annet avisartikler og annen informasjon.

Systemet er basert på forhåndsinnbetalte penger og har en handlegrense på 1000 kroner (Slik fungerer DIP)

- Vi mener vi har utviklet et effektivt småpengesystem som Internett-bransjen har drømt om siden oppstarten i 1993/94, sier Øistein Westgaard, markedsdirektør i Telenor POS til digi.no.

- Hittil har vi holdt en lav profil for å sikre oss at det tekniske fungerer. Nå er vi klar og allerede i dialog med en rekke norske selskaper som selger både informasjon, produkter og programvare på Internett.

DIP-systemet er noe forsinket - digi.no skrev om systemet først gang i juni i fjor (se peker til relatert artikkel nedenfor). DIP skal få et nytt navn, men skal ellers være ferdig. I går signerte web-hotellselskapet Fastweb som første kunde avtale med Telenor POS. Meningen er at eiere av sider på Fastwebs server skal kunne starte salg på Internett med DIP-systemet.

Etter hva digi.no forstår, arbeider også multimedia-butikkjeden Akers Mic med å ta i bruk DIP.

Westgaard ser at det har vært gjort mange forsøk på å lage systemer for sikre småtransaksjoner, men at ingen til nå har lykkes særlig godt - i hvert fall ikke kommersielt.

- Først nå er teknologien moden samtidig som det finnes nok kunder og leverandører på Internett til å skape en rasjonell drift. Vi har brukt flere år og lært av feilene andre, blant annet SET-alliansen, har gjort, sier markedsdirektøren til digi.no.

Telenor POS forteller at de også bygger på sin lange erfaring med betalingssystemer for Telenor og butikkbransjen samt driftskompetansen fra Dataservice i Telenor Programvare.

I USA, det eneste landet der Internett-handel har oppnådd et nevneverdig stort volum, bruker de fleste SSL-systemet til å sende ordre direkte mellom kunde og leverandør. Få har tatt i bruk SET-systemet på grunn av manglende programvare og hard kritikk for at systemet er tungvint å innstallere og å tas i bruk. Dessuten tar Visa og Europay flere kroner per transaksjon, noe som gjør SET til et system for større varekjøp.

Westgaard vil ikke oppgi hva en DIP-transaksjon vil koste og forteller at Telenor Pos diskuterer prismodeller der leverandørene må betale mens brukere ikke belastes.

- Jeg kan fortelle at med DIP-systemet blir det greit å kjøpe informasjon eller varer helt ned til ti kroner. Dette vil gjøre det mulig for aviser å ta seg betalt for eksempel ti søk eller tilgang i én uke, mener markedssjefen.

Selv om det finnes flere internasjonale konkurrenter, mener Westgaard at DIP-systemet kan selges til utlandet så snart det har bevist at det fungerer i bred målestokk.

- Dette er helt sikkert interessant for de store internasjonale programvare-leverandørene, mener Westgaard.

Til toppen