Telenor taper terreng på bredbånd

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas øker antall bredbåndskunder, men taper terreng i forhold til konkurrentene.

Telenor øker antall bredbåndskunder, men taper terreng i forhold til konkurrentene. Selskapet mister markedsandeler til konkurrenter som NextGenTel, BlueCom og Catch, fordi disse aktørene vokser raskere enn Telenor.

I første kvartal 2003 hadde Telenor en markedsandel på 63 prosent innen ADSL (privat- og bedriftsabonnement). Ved utgangen av første kvartal i år er denne markedsandelen redusert til 56 prosent, ifølge Telenors egne estimater.

Fra nyttår til i dag sank markedsandelen fra 57 til 56 prosent. Det fremgår av Telenors kvartalsrapport som ble lagt frem i dag.

Til tross for svakere vekst enn konkurrentene, har Telenor likevel en solid nettovekst i antall kunder. Fra nyttår til i dag økte antall ADSL-abonnenter med 31 000. Totalt har Telenor drøyt 208.000 ADSL-kunder i dag, og det er en økning på 87.000 kunder fra første kvartal i fjor.

Ved utgangen av mars var det over 400.000 bredbåndslinjer i Norge, ifølge beregninger fra Norsk Telecom og Post- og Teletilsynet. Tallet er trolig enda høyere i dag, kanskje opp mot 450.000 i dag, da antall bredbåndskunder vokser raskt.

    Les også:

På plassene etter Telenor kommer NextGenTel, UPC og BlueCom i privatmarkedet, mens Catch har sikret seg en plass i bedriftsmarkedet. (se markedsandeler i tidligere sak).

I midten av mars hadde nummer to-leverandør NextGenTel drøyt 69.000 kunder. Det gav selskapet da en markedsandel på drøye 21 prosent. NextGenTel er i ferd med å etablere seg på en stabil andreplass, i likhet med det NetCom gjorde på mobilsiden, mener flere analytikere. (Se vår hovedartikkel om Telenors kvartalstall som ble lagt fram i dag: Utenlands mobil er Telenors gullgruve.)

Til toppen