SØKEMOTOROPTIMALISERING

Tidligere Opera-utvikler går hardt ut mot bransje: – Dere driver med svindel!

Willhelm Joys Andersen mener at SEO-bransjen driver med svindel. I forrige uke utdypet han den påstanden i over 20 minutter på Webdagene.
Willhelm Joys Andersen mener at SEO-bransjen driver med svindel. I forrige uke utdypet han den påstanden i over 20 minutter på Webdagene. Bilde: Skjermdump
28. okt. 2016 - 06:00

Mellom 20. og 21. oktober var mange fra IT-bransjen samlet rundt Webdagene i Oslo sentrum.

Man kunne blant annet lære om digital psykologi, gründerkultur og hvordan man jobber som Google.

En av foredragsholderne var  Willhelm Joys Andersen. 

– Internetts homeopati

Han har nemlig lagt søkemotoroptimaliserings-bransjen for hat, og mener at hele konseptet er svindel. 

Wilhelm Joys Andersen har bakgrunn fra Opera Software, deltar i W3C, og driver i dag teknologibyrået WJA.  Byrået har blant annet vært med på moderniseringen av Store norske leksikon. Joys Andersen er også med-gründer i Propr som vil automatisere eiendomsmeglerbransjen

– Søkemotoroptimalisering er internetts homeopati. I beste fall en kostbar distraksjon, i verste fall dødelig om du unnlater å oppsøke skolemedisin samtidig, sier Joys Andersen til digi.no.

Tidligere var søkemotoren med eget verb lett å manipulere. I gamle dager vektet den søkeresultater ved å telle forekomster av søkeordet, og antallet inkommende lenker.

Milliardindustri

Willhelm Joys Andersen har vært med å modernisere og gjøre Store norske leksikon til en nyvunnet suksess. <i>Foto: Netlife Research</i>
Willhelm Joys Andersen har vært med å modernisere og gjøre Store norske leksikon til en nyvunnet suksess. Foto: Netlife Research

Da systemet ble innført var det unektelig veldig smart, og teknologien feide de fleste konkurrentene av banen. Samtidig vokste det frem en milliardindustri som kunne få middelmådig søppel til å se bra ut. 

I dag er det kun én ting som gjelder. Google leter etter godt, informativt innhold, til glede for leserne. Punktum. De lettvinte løsningenes tid er forbi, mener Joys Andersen. 

– Det du trenger, er noen som kan arbeide redaksjonelt, langsiktig, med god informasjon om det din organisasjon har ekspertise, troverdighet og autoritet på. Hvis det er til glede for dine kunder og brukere, vil Google også sette pris på det, argumenterer han. 

Godt innhold. Punktum

Google vil blant annet vite hvem avsenderen er, om designet er tillitvekkende og om innholdet har fokus, eller om det nedlesset i reklame. 

– Glem at Google eksisterer, og lag i stedet det beste, mest nyttige innholdet. Da er det ditt innhold Google leter etter. Da er det ditt innhold julebonusen til Google-ingeniørene er avhengig av.

Ifølge Joys Andersen bør nettstedet også oppfylle en grunnleggende teknisk hygienefaktor. Elementer som ryddig kode, rask lasting, kryptering, responsive og mobilvennlige nettsider er del av oppskriften for suksess, ifølge ham.

– Fint for mennesker, plusspoeng hos Google, sier han.

(artikkelen fortsetter under)

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Rådene er vås

Hvorfor går du så hardt ut mot SEO-bransjen?

– Jeg har sett litt for mange ærlige, velmenende mennesker bli lurt av både kataloghaier og SEO-konsulenter. Man trenger redaksjonell kompetanse internt, ikke enda flere konsulenter med råd i spekteret fra «selvfølgeligheter» til «vås».

Hvem de useriøse aktørene er vil ikke Joys Andersen gå nærmere inn på, men han påpeker at de finnes også i det norske markedet. 

Administrerende direktør Torbjørn Hansen i SEO-firmaet Synlighet er enig i at det finnes useriøse aktører der ute. 

– SEO er godt innhold

Men ifølge ham har de seriøse aktørene endret seg betraktelig de siste årene. 

– Jeg har holdt på med dette i 15 år. På disse årene har man gjort seg mange erfaringer. SEO handler primært sett om å lage godt innhold, og kommunisere dette på en måte som kundene forstår. 

Torbjørn Hansen er byråleder i selskapet Synlighet. Han har jobbet med søkemotoroptimalisering i 15 år, og sier at normen hos de seriøse aktørene nå er at det skal satses på godt innhold. <i>Foto: Synlighet</i>
Torbjørn Hansen er byråleder i selskapet Synlighet. Han har jobbet med søkemotoroptimalisering i 15 år, og sier at normen hos de seriøse aktørene nå er at det skal satses på godt innhold. Foto: Synlighet

Han er helt uenig med Joys Andersen når det kommer til beskyldninger om svindel:

– Dette er ikke svindel. Vi prøver å kommunisere til kundene våre at de må lage godt innhold for synlighetens del. Dette ser man også igjen i innholdsmarkedsføring. Søkemotoroptimalisering handler om å kommunisere på en måte som når frem til kundene via søkemotorene, argumenterer han.

Finnes mange innfallsvinkler

Allikevel innrømmer den administrerende direktøren at det er mange i bransjen som jobber med feil tanksett.

– Mange har andre innfallsvinkler til SEO enn vårt byrå. Man kan lure seg frem i køen ved å bruke gråsonestrategier, men vi som jobber seriøst med dette har alltid brukeren i tankene. 

Hansen sier at kjøp av lenker, samtidig som man propper siden full av søkeord, er typiske eksempler på denne type strategier. 

– Går man tilbake i tid var dette teknikker som fungerte relativt godt, men i dag er det altså innhold som er tilrettelagt for målgruppen som er vårt beste våpen, oppsummerer han. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.