LEDELSE

Tietoevry-lederen: Hjemmekontor blir langt mer akseptert enn før

Anette Ottar i Tietoevry sitter i kjelleren, med mann og barn i etasjene oppover.

Anette Ottar i Tietoevry snakker med de ansatte hun leder fra kjellerstua.
Anette Ottar i Tietoevry snakker med de ansatte hun leder fra kjellerstua. Foto: privat
18. apr. 2020 - 05:15

Anette Ottar er leder handel og logistikk i IT-konsulentfirmaet Tietoevry.

Fra hjemmekontoret har hun ansvar for å lede IT-konsulenter som er spredt ut på hjemmekontor og skal hjelpe kunder derfra. Fra hjemmekontorene har hennes ansatte blant annet laget en korona-app for Helsedirektoratet.

– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg i nå i disse koronaukene?

– Jeg opplever at det jobbes nesten mer nå enn før, men skillet mellom jobb og privat viskes ut i større grad enn tidligere. Derfor er det viktig at det er noen områder i huset hvor det kan være et pusterom, ikke jobb. Hos oss er det stue og kjøkken.  Jeg sitter i kjelleretasje, min datter i første etasje og min mann i andre etasje. Den fungerer greit, men jeg savner den daglige kontakt med utenomverden. Det blir daglige spaserturer med hund, og jeg er kanskje også litt mindre pyntet nå til vanlig.

– Hvordan blir dere påvirket av kundenes adferdsendringer nå?

– For noen av våre kunder medfører jo sosial avstand og begrensinger i å bevege seg økt netthandel, mer business og flere muligheter, og kundene trenger assistanse til å realisere sine nye løsninger, så de siste uker har vært hektiske for oss.

–  Vi lærer hverandre å kjenne på en annen og litt ny måte. Noen har barn i ulike aldre, så man hører unger og bikkjer om hverandre i møter, og opplever kundene fra en litt annen vinkel, litt mer laid back , privat og uformell setting.

–  Innoverer dere for å tilpasse dere?

–  Vi hjelper helsemyndigheter med å utvikle løsninger som skal forenkle dialogen med innbyggere knyttet til korona. Vi skal finne en løsning på hvordan innbyggere med helsespørsmål skal få rask kontakt.

–  Vi sørger for at vi og våre kunder kan fortsette med så normal jobbing som mulig hjemmefra. Mange av våre kunder har samfunnskritisk ansvar relatert til leveranser av mat, apotekvarer, liv og helse. Vi har hjulpet flere kunder å få opp gode kontorløsninger, slik at de kan jobbe tilnærmet normalt hjemmefra.

– Er det noe du er bekymret for nå når det gjelder jobben din?

– Det må være dette at jeg ikke er daglig sammen med de ansatte, siden alt foregår fra hjemmekontor. Møter kan kjøres effektivt og fokusert på nett, men deler av den sosiale og uformelle kontakten forsvinner. Derfor har vi hyppige videomøter og jevnlig kontakt, og vi legger opp til statusmøter med sosiale innslag på fredager, for eksempel.

–  Det er viktig å fange opp at alle har det bra og får tilgang til informasjon. Mange sliter med å klare jobben samtidig som de skal ta vare på mindre barn og følge opp skolearbeid. For noen er jobben en frisone som nå er borte.

– Ser dere nye muligheter i denne situasjonen, hvis dere ser litt lenger frem?

–  Vi ser at netthandel vokser.  Jeg tror det vil ligge mange muligheter fremover innen automatisering og utvikling av plattformer for handel. Selv om det har vært en økende trend en stund, har denne krisen fått mange bedrifter til å komme på nett med full fart.  Skien kommune er et godt eksempel, de har igangsatt et prosjekt for å samle lokalbutikker på nett.

–  Hjemmekontor og digitale løsninger for det kommer til å bli langt mer akseptert. Nå har man sett at kreativitet og arbeidsinnsats blomstrer og ikke faller med økt hjemmekontorbruk. Mye reising tror jeg vil bli erstattet av videomøter på lengre sikt.

– Hva skulle du ønske Erna Solberg sa neste gang hun presenterer en krisepakke?

– Jeg er stolt over at Norge står samlet, og jeg synes det er utrolig hvor fort vi har snudd oss i denne alvorlige krisesituasjonen. Men grupper som studenter, selvstendig næringsdrivende samt grundere har det tøft.

– Jeg har selv gode venner som sliter i bransjer som for bare fire uker siden gikk veldig bra. Det er skremmende å se hvor fort det kan gå fra overskudd til å nærmest bli slått konkurs på så kort tid. Det er viktig at disse bransjene får nødvendig støtte for å overleve under og etter korona. Og jeg har en mor som driver en lokalbutikk i Skien, det er ikke lett.

– Er du nyhetsjunkie, eller tar du pauser?

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

– Jeg leser nyheter hele dagen, både internasjonale og norske medier, og tar dessverre altfor sjelden pauser. Men jeg forsøker å koble av med en bok eller film på kvelder. Og jeg har fått ryddet i mange skap og skuffer!

– Er det noe du gleder deg over akkurat nå?

– Kvalitetstid med kjernefamilien som nå er samlet under ett tak. Jeg opplever at vi snakker mer sammen enn før, med både venner, familie og kolleger, på facetime og telefon. Vi bryr oss på en annen måte, og folk flest er veldig rause. Vi gjør det vi kan for både våre kunder og ansatte, det gjør meg stolt. 
Det er viktig å ikke glemme at det kommer en dag i morgen. Ingenting varer evig, heller ikke korona.

NTEs konserndirektør for Telekomvirksomheten, Odd-Eirik Grøttheim, vil ikke kommentere om selskapet har håndfaste planer om å kjøpe opp mer lokal fiber i Trøndelag.
Les også

Telekom dyttet opp NTEs 2023-resultat

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.